Problémový člen týmu

26. 3. 2018 |

Mám ve svém týmu zaměstnance, který aspiroval na vedoucí funkci, avšak tuto jsem obdržel já. Nerespektuje mne, pomlouvá, nenechá si ujít žádnou příležitost, jak mne pomluvit, anebo podrazit. V rámci práce se však jedná o odborníka, nerad bych se jej zbavoval.

odpovídá: PhDr. Vojtěch Bednář

Problém, o kterém píšete není příjemný, ale není ani neobvyklý. Nerespektující zaměstnanec může být třeba specialista (psali jsme o tom zde), nebo kdokoli, koho potřebujeme, ale kdo není ochoten akceptovat naši autoritu.

Jednotný a snadno použitelný postup, jak na něj neexistuje. Doporučujeme však

  • Udělat si schůzku o samotě s tímto člověkem, jasně a srozumitelně mu vysvětlit, že já jsem jeho vedoucí, manažer, autorita. Zdůraznit, že v osobním životě si o mně může myslet co uzná za vhodné, ale v práci vyžaduji, aby mně respektoval.
  • Nastavit problémovému člověku jasný a náročný sled úkolů, nejlépe takový, ze kterých se bude zodpovídat přímo mne. Spravedlivě, avšak důrazně hodnotit jeho postup. V případě úspěchů ocenit a odměnit (odměna patří mezi nástroje nepřímého prosazování autority).
  • Promluvit s jeho kolegy, našimi podřízenými. Otevřené kritizování vedoucího většině lidí vadí, a tak je docela možné, že mezi nimi najdeme spojence, který bude ochoten problémové osobě říct a připomínat, že toto chování vadí nejenom nám, ale také vlastním kolegům. Toto „kopnutí ze strany“ bývá účinnější než kritika z pozice autority.
  • Pokud zaznamenáme pozitivní změnu, promluvit s problémovým člověkem o jeho očekáváních a o tom, kam by svou práci rád dále ubíral (a co mu v tomto směru reálně můžeme nabídnout). Cílevědomé směřování pomáhá překonávat bariéry mezi lidmi.

 Je důležité neztratit nadhled a mírně nadosobní přístup, a pokud dotyčná osoba jen šíří drby a pomluvy, nemá smysl řešit, co konkrétně ji na mne vadí – i kdybych to změnil, bude vadit něco jiného. Pokud projeví zájem o spolupráci, je dobře ji v tom stimulovat. Pokud však dlouhodobě spolupracovat nebude, není jiná možnost, než problémového člověka v prvním kroku přesunout na jinou pozici a ve druhém se ho zbavit. Lépe totiž ztratit jednoho člověka než důvěru všech.

 Pokud vás trápí podobný problém, rádi vám pomůžeme.