14. 9. 2015 Mgr. Petr Hlušička
Na zaměstnance v rámci pracovní doby působí velké množství zátěžových vlivů z oblasti mezilidských vztahů, které mají vliv na jejich pracovní výkon, zároveň ale také již do zaměstnání často přichází s psychickou zátěží, které jim ztěžuje podávat optimální výkon. Nesnáze a komplikace v osobním životě přirozeně ovlivňují i výkony na pracovišti. S tímto může pomáhat „Asistenční program pro zaměstnance“, který jim má poskytovat prostor a podporu tyto nesnáze překonat.
Jedná se o stále častěji využívanou službu, která je zaměstnancům poskytována jako benefit, který je jim k dispozici. V zahraničí je tento servis znám pod zkratkou EAP „Employee Assistance Program“, ten využívá principu důvěrné konzultační služby, kdy jsou zaměstnancům k dispozici kvalifikovaní odborníci.
EAP bylo původně založeno v 70. letech ve Spojených státech jako služba, která měla zamezit zneužívání alkoholu a jeho vlivu na prosperitu organizací. Postupně se EAP rozšířilo a začalo nabízet pomoc v manželských, právních, finančních a rodinných problémech.
Dnes se EAP používá jako širokospektré poradenství, které je zaměstnancům bezplatně poskytováno tak, aby umožnilo zaměstnancům zvládnout náročné životní situace a snížilo tak případné negativní dopady na samotnou organizaci.
Poradenství pro zaměstnance by mělo být vždy koncipováno s ohledem na samotnou organizaci a její potřeby, zohledňuje se jak rozsah služeb, které do asistenčního programu spadají, tak jejich dostupnost. Základní forma poradenství je dostupná i telefonickou formou 24/7, rozšířenou formou je dostupnost individuálního poradenství pro zaměstnance v průběhu roku s psychologem, právníkem či ekonomem.
EAP programy jsou významným nástrojem v oblasti lidských zdrojů a poskytují výrazné benefity jak pro zaměstnance, ale především pro společnosti, která je využívají.
V případě zájmu o bližší informace nás kontaktujte.