4. 1. 2016   PhDr. Vojtěch Bednář

Nový rok je skvělá příležitost udělat změnu. Pokud ale nechcete, aby změna skončila stejně, jako většina předsevzetí, tj. zapomenuta, je lepší, když se nejedná o revoluci, ale spíše o několik menších úprav svého chování. Rádi vám dnes nabídneme tři tipy, jam změnit své vedení v novém roce tak, aby bylo efektivnější.

Tip 1. Dávejte více najevo svou znalost

Ať už jste manažer orientovaný tvrdě na úkoly, anebo vedoucí, jež se svými podřízenými spíše kamarádí, jedna z nejosvědčenějších cest, jak zvýšit svou autoritu u podřízených je ta, když jím nenápadným, avšak jasným způsobem ukážeme, že je známe, a to osobně. Vědět o každém z podřízených nějakou „drobnou“ osobní věc, znát jeho zálibu, koníčka, aktivitu, anebo trápení, je pro manažera vítaný bonus. Když totiž podřízenému ukážeme svůj zájem, a hlavně svou znalost, bude mít optický dojem, že toho o něm víme mnohem více, než doopravdy. A bude nám projevovat větší respekt.

 

Tip 2. Dávejte motivační úkoly

Pokud je některý podřízený demotivován, práce mu nejde, anebo začíná mít pocit, že má toho jednoduše dost, možná pomůže motivační úkol.  Jedná se o jednorázovou práci, kterou dotyčné osobě svěříme. Měla by být právě tak obtížná, abychom si mohli být jisti, že jí zvládne, ale současně, aby mu nepřipadala příliš jednoduchá, respektive aby nám jí jako příliš jednoduchou neodmítnul. Jakmile úkol splní, pochválíme jej, oceníme, a ukážeme, že udělal něco užitečného. Motivační úkol mu poskytne potřebnou zpětnou vazbu, ukáže, že má smysl, a podpoří jeho motivaci k práci i na složitějších úkolech. Ideální je, když se jedná o takový úkol, který výrazně pomůže ostatním, protože osobě, která ho dělala, podpoří vazbu na kolektiv.

(poznámka: dobře vytvořený motivační úkol je velice účinný nástroj a proto s ním doporučujeme spíše šetřit)

 

Tip 3. Zkuste více naslouchat

Vypadá to hloupě, ale takřka všechny největší problémy s vedením a organizací lidí vznikají z nedostatku pozornosti managementu a jeho neochoty naslouchat potřebám a požadavkům podřízených. Naslouchat přitom není totéž, jako dávat ostentativně najevo zájem, přitom mnoho manažerů tyto dvě věci běžně zaměňuje. Měli bychom vědět, co se děje. Měli bychom mít představu o tom, co naší zaměstnanci řeší. Měli bychom tušit, co je trápí a měli bychom mít přehled, alespoň v základu, o tom, jaké jsou mezi nimi vztahy. To vše nám umožní, až to bude potřeba, správně odhadnout zdroje potenciálních problémů a rychle se orientovat v konfliktech.

Když zde řekneme, zkuste více naslouchat, zní to trochu jako floskule, a mnozí z nás si požadavek spojí s tím, že bychom měli zaměstnancům ukazovat, jak je máme rádi. To ale vůbec není pravda, v podstatě jde hlavně o to, abychom měli přehled v situaci.

Práce s lidmi není jednoduchá, ale je tím nejvíce smysluplným, co můžeme dělat. Přejeme vám, ať se vám s ní daří.

 

Přihlásit odběr na LinkedIn

PhDr. Vojtěch Bednář

PhDr. Vojtěch Bednář

Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Pracuji s manažery a vedoucími pracovníky na všech úrovních a pomáhám jim pracovat s lidmi. Efektivně, smysluplně a přátelsky.

více o autorovi
články autora

Mgr. Petr Hlušička

Mgr. Petr Hlušička

Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

více o autorovi
články autora

PhDr. Jan Drahoňovský

PhDr. Jan Drahoňovský

Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

více o autorovi
články autora

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Jako advokát s výlučnou specializací na pracovní právo jsem s našimi klienty absolvoval nespočetně kontrol ze strany inspekce práce, stejně tak jako mám za sebou nepřeberná jednání s odborovými organizacemi a soudní řízení týkající se pracovního práva (pracovní úrazy, nemoci z povolání, odstupné, neplatné výpovědi a okamžitá zrušení, spory z kolektivních smluv, diskriminace, náhrada škody aj.).

více o autorovi
články autora


© 2024 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520