7. 5. 2018 Mgr. Petr Hlušička
Mentor v týmu pomáhá novým pracovníkům seznámit se s novým prostředím a překonat počáteční překážky tak, aby se co nejdříve začlenili a stali se plnohodnotnými členy týmu. Co všechno má mít na starosti a jaká je jeho role?
Mentor zaškoluje zaměstnance k výkonu práce, orientuje ho do sociálních vztahů, pomáhá mu při zpracování individuálního plánu adaptace, průběžně sleduje výsledky jeho činnosti a také jeho integraci do pracovní skupiny, poskytuje zpětnou vazbu o úspěšnosti adaptace, kontroluje plán adaptace a jeho realizaci a připravuje podklady na závěrečné hodnocení adaptace.
Důležité je při jeho volbě dbát nejen na jeho odborné dovednosti, ale i jeho sociální chování a zaměření na ostatní. Vhodnější jsou lidé, kteří mají vnitřní nastavení podporovat a pomáhat lidem ve svém okolí.
Role mentora
- Je novému pracovníkovi k dispozici v souvislosti s jeho orientací ve firmě
- Zodpovídá novému zaměstnanci případné dotazy, a to zejména v prvním týdnu po nástupu do organizace
- Pravidelně se informuje o tom, jak se nový kolega na pracovišti cítí
- Pomáhá řešit případná nedorozumění a bráním možným konfliktům
- Spolupracuje s přímým nadřízeným při řešení potíží nastalých v procesu adaptace nového pracovníka
Mentor má v procesu adaptace tři základní funkce:
- Mentor může být pro zaměstnance vzorem
Nový zaměstnanec mentora vnímá při práci a částečně přebírá i způsoby jeho chování.
- Poskytování podpory
Mentor může nového zaměstnance akceptovat, ocenit ho, poradit mu při řešení problémů.
- Podpora při zapracování
Mentor může pomoci při zapracování nového zaměstnance podnětnými úkoly, zviditelněním výkonů, uvedením do týmu.
Mentor zároveň sám potřebuje podporu od vedoucího, a to nejen v poskytnutí prostoru pro svoji práci, ale i v podobě ocenění. A to ne pouze finančního, ale i osobního, přičemž by mělo oceňovat především jeho přístup a ochotu vůči novým zaměstnancům. Musíme mít na vědomí i případnou zátěž spojenou s fluktuací nových zaměstnanců.