16. 9. 2019 Mgr. Petr Hlušička
Způsob, jakým nadřízený předává pracovníkům úkoly, ovlivňuje nejen jejich přístup k plnění úkolu, ale také co si ze samotné realizace odnesou. Úkoly můžete využít nejen k plnění konkrétních cílů, ale také k rozvoji svých podřízených.
Při zadávání úkolů se často dopouštíme chyb, které sami o sobě mohou negativně ovlivňovat motivaci, ale potlačovat také samotnou kreativitu a učení při rozvoji našich lidí. Jedním z důvodů může být, že naši podřízení nemají dostatečné kvality nebo jim jednoduše nedůvěřujeme. Předáváme tedy příliš velké množství informací a parametrů, které má daný úkol splňovat a nedáváme žádný prostor k vlastní iniciativě. Následně realizujeme příliš důslednou kontrolu i v průběhu. To samo o sobě je logické a možná i opodstatněné, ale přesto tímto lidem můžeme zavírat dveře k jejich vlastnímu posunu.
- Úkoly se snažte vybírat podle silných stránek podřízených
- Vysvětlujte smysl a důvody daného úkolu a zadání
- Úkoly musí být konkrétní a měřitelné
- Začněte zadávat samostatnější úkoly s postupně se zvyšující obtížností.
- Při zpětné vazbě dávejte větší prostor jejich názorům a zkušenostem
Pokud budete s lidmi pracovat tímto způsobem, tak jim budete ukazovat několik podstatných věcí.
Tip: Chcete se naučit zadávat úkoly? Vyzkoušejte Znalostní Linii na webu Vlastní Cesta
Důvěra - To, že jim důvěřujete a snažíte se je podporovat. Zároveň tím rozvíjíte vzájemné vztahy.
Sebezdokonalování - Podřízené nejspíš začne víc bavit samotná práce, protože se v ní sami budou zlepšovat.
Smysl – Tím, že jim vysvětlíte podstatu a důvody úkolu, tak budou lépe chápat souvislosti a význam své práce. Také tím, že se budete zajímat o jejich zkušenosti, jim říkáte, že je nejen jejich práce, ale také jejich názor je důležitý.
Tip: Jak zadat úkol: Video Firemního sociologa