8. 6. 2020 Mgr. Petr Hlušička
Současná situace více než kdy předtím podtrhává významnost role vedoucích pracovníků, která nespočívá pouze v roli výkonné, ale především v roli morální autority, poskytování opory a vedení lidí ve všech ohledech. Nároky na vedoucí pracovníky v těchto kritických obdobích přirozeně vzrůstají, a právě teď můžeme vidět, kdo tyto požadavky přirozeně splňuje nebo má tendenci se jim aktivně věnovat.
V době blahobytu mohou být tyto aspekty práce vedoucího méně markantní a s menším dopadem, ale v okamžiku, kdy nastává pomyslné lámání chleba, lidé vnímají obavy, zátěž stoupá, tak se pohledy lidí upínají k přímému nadřízenému. Pokud ten nemá dostatečné kvality nebo schopnosti se této úlohy zhostit, tak může dojít k nezvratným změnám i v původně stabilních týmech.
Vedoucí, kterého si zapamatujete a bude pro vás i do budoucna vzorem, není nutně ten, který bude precizně zadávat úkoly a udělovat odměny. V zátěžových okamžicích se jedná naopak o nadřízeného, který se pohybuje po pracovišti, komunikuje se svým okolím a snaží se aktivně ovlivňovat své okolí.
Buďte vidět
Není nic horšího než vedoucí, který je v době nejistoty nepřítomný na pracovišti nebo je neviditelný nebo nedohledatelný. Lidé především v těchto situacích kolem sebe potřebují jistoty a opory, které jim může poskytovat právě i přítomnost vedoucího.
Komunikujte
Zcela zásadní je poskytovat adekvátní množství informací a prostoru pro vzájemnou komunikaci s podřízenými. A to ať se jedná o realizovaná opatření a jejich význam pro zdraví všech zaměstnanců, ale také smysl a dopady všech kroků a optimalizací, které firma realizuje pro udržení její životaschopnosti. Samozřejmostí je také komunikace toho, jak situace pro firmu vypadá výhledově. V tomto ohledu samozřejmě není důležité seznamovat všechny zaměstnance s finančním plánem či rozvahou, ale primárně snížit možné obavy z buducnosti.
Budujte důvěru u svých lidí
Jedním ze základních stavebních kamenů ve vztazích mezi lidmi je „důvěra“. Podporujete ji tak, že jste schopen se svými lidmi komunikovat narovinu, že mohou důvěřovat informacím od Vás, a to na čem se domluvíte, tak dodržíte. Důležité je si v tomto ohledu uvědomovat, že důvěra lidí se velmi těžko a pomalu získává, ale velmi snadno ztrácí.
V tomto ohledu si dejte pozor na případně sliby, které vy sami můžete zapomenout, ale lidé nikdy nezapomínají. Pro své lidi byste měli být zároveň oporou v tom, že když budou mít jakýkoliv problém nebo musí řešit situaci, která ovlivňuje jejich práci, tak za Vámi mohou kdykoliv přijít. Tento osobní rozměr přístupu k lidem nám všem dává pocit větší jistoty a bezpečí, a tak výrazně podporuje růst důvěry.
Pokud budete svým lidem k dispozici, budete dostatečně komunikovat a poskytovat svým lidem oporu v takto náročných chvílích, tak si můžete vybudovat autoritu a získat takové množství důvěry, které byste jindy vůbec získat nemuseli nebo by to mohlo trvat naopak dlouhé roky.