3. 1. 2022 Mgr. Petr Hlušička
Častým problémem, s kterým se můžeme setkávat je přetížení zaměstnanců velkým množstvím porad. Přitom většina lidí nemá porady v oblibě a nutno dodat, že především díky negativním zkušenostem s nimi. Jaké jsou za tím důvody?
Příliš velká účast na poradách může být velmi stresující a únavná, to má přímý dopad na produktivitu i kvalitu práce. Samotní zaměstnanci často popisují, že jim porady odvádí pozornost od práce a ztrácejí cenný pracovní čas. V rámci průzkumů manažeři uvádí, že až 83 % schůzek vnímají jako neproduktivní. A odborníci v USA označují porady za "zabijáka produktivity číslo jedna". Výzkumy ukázaly, že nejproduktivnější zaměstnanci se účastní méně schůzek a chrání si svůj kalendář pro skutečnou práci.
Zmiňme si tedy možné nástrahy a příčiny, které nás vedou k tomu, že pořádáme a navštěvujeme více schůzek, než bychom měli.
- Pluralitní nevědomost
Lidé se drží pohledu, že jsou jediní, kdo má pocit, že tato porada je pro ně ztrátou času, i když se všichni tajně shodují, že je zbytečná. V tomto ohledu je důležitý korektní přístup vedoucího či organizátora porad, aby poskytoval prostor pro zpětnou vazbu. Pouze tak lze identifikovat a eliminovat neproduktivní schůzky pro konkrétní účastníky.
- Schopnost říct ne
Z pohledu účastníka může být daleko přijatelnější odmítnout účast na poradě, pokud jsme byli schopni jasně sdělit, že pro nás není relevantní. Z pohledu organizátora může být zásadní uvědomění, že vynechání někoho není urážkou, pokud pro něj schůzka není relevantní, a že je vlastně ohleduplnější přiznat, kdy by schůzka byla ztrátou času.
Nemůžeme zpochybňovat potřebu ani přínos porad, spíše naopak. Ale právě proto je nutné správě rozklíčovat co je smysluplné a efektivní a co naopak ne. A následně umět říci ne, tak abychom náš čas i kolegů využívali produktivně a zbytečně nedocházelo k demotivaci.