11. 12. 2023 PhDr. Vojtěch Bednář
Stojíte mezi zaměstnanci a vlastníky firmy. Zaměstnanci mají požadavky, které často nelze splnit, majitelé pak představy, které neodpovídají realitě. Jak si zachovat klid a zdravý rozum?
Jste v situaci managementu, který se ocitl mezi dvěma protichůdnými potřebami, protože na jedné straně stojí majitelé, akcionáři, nebo prostě jen nadřazený management, který má své představy o tom, jak by vaše firma či pobočka měla fungovat, a na druhé straně pak tuzemští zaměstnanci, pro které jste tím, kdo má zajistit, aby byly naplněny jejich požadavky? Zatímco do pandemie byla úloha regionálního managementu poměrně jednoduchá, poprvé během Covidu jsme se setkali s tím, že manažeři okusili, o jak náročný problém může jít. Prudký růst inflace v roce 2022 a s ním spojený růst sociálních nároků a otevírání kolektivního vyjednávání i tam, kde bylo dříve nemyslitelné pak jasně ukázalo, že být regionálním manažerem, plant manažerem, nebo třeba jen vedoucím pobočky není vůbec nic jednoduchého.
Jak ustát pozici regionálního managementu mezi protichůdnými potřebami zaměstnanců a majitelů, nebo nadřízené složky?
- Uvědomte si svou pozici. Nejste ani sluhou „vyšších“, ani arbitrem zájmů „nižších“. Vaše role by v ideálním případě měla udržet a zajistit fungování podniku nebo pobočky na místní úrovni a současně její směřování k cíli nebo metě, která bude přijatelná a užitečná jak pro vlastníky, tak pro zaměstnance.
- Stanovte si nepřekročitelné meze rozhodování směrem k zaměstnancům – kroky, které neprovedete i kdyby je po vás nadřízení chtěli, protože jejich překročení by pro vás znamenalo nemožnost dále existovat s podřízenými.
- Stanovte si limity směrem k managementu – věci, které po něm nemůžete požadovat.
- Nastavte a udržujte systém pravidelné komunikace oběma směry, tj. jak k managementu, tak k zaměstnancům.
- Předávejte nadřízenému managementu pravidelně informace o stavu zaměstnanců. Zcela určitě je potřebuje znát a to specificky tehdy, když může dojít k jakémukoli výkyvu; například je potřeba přijímat větší počet nových lidí, nebo naopak propouštět.
- Zachovávejte si nadhled a odstup od nadřízených, ale současně i od zaměstnanců. Pamatujte na to, že sloužíte „třetímu“ společnému cíli
- Snažte se aktivně podílet na přípravě strategických rozhodnutí nadřízeným managementem. Pokud máte pocit, že jste „zavalování“ korporátní agendou, určete si jedno konkrétní téma a prohlaste se v něm za experta s dopadem na celou firmu.
Úloha regionálního managementu není snadná, ale dá se zvládnout. Pokud hledáte cestu jak ji zvládnout, obraťte se na nás. Rádo vám pomůžeme.
Na toto téma jsme také hovořili na konferenci Manažerské etudy.