29. 1. 2024 PhDr. Vojtěch Bednář
Pro práci manažera je důležité být zásadový. Někdy se však změně názoru nevyhneme. Jak vysvětlit (nejen) podřízeným, že jsme změnili názor? Dnes si to ukážeme.
Člověk ve vedoucí pozici by měl být konzistentní a zásadový. Měl by zastávat jeden názor na důležité věci, bez ohledu na okolnosti a na to, co se děje. To je poučka, teorie, morální fakt, se kterým všichni více, či méně souhlasíme.
Pravda je ale ta, že někdy se změně názoru a to i na důležité věci nevyhneme. Tuto změnu bychom před zaměstnanci neměli skrývat a neměli bychom se z ní snažit vymluvit, vůbec nijak by nám to nepomohlo. Měli bychom si také dávat pozor na jednu velmi důležitou věc: změnit můžeme názor. Ne však hodnoty. Takže i „nový“ názor na stejnou by měl být v souladu s dlouhodobými zásadami, které prosazujeme a podle kterých se řídíme.
Změnu názoru nemusíme podřízeným nějak zvláště oznamovat, ale v okamžiku, kdy dojde k rozhodnutí, nebo jakékoli praktické události, při které ji zjistí je potřeba, abychom na ni upozornili. Ani v tomto případě není nutné přehnaně poutat pozornost, ale třeba říct, že „dříve jsem si myslel, že nejlepší bude tato cesta, teď jsem ale přesvědčen, že bychom měli postupovat takto“. Pokud je rozhodnutí závažnějšího charakteru, uděláme dobře, když vysvětlíme i přesně proč jsme se rozhodli jak jsme se rozhodli a co nás ke změně názoru vedlo. Toto stačí udělat jednou; pokud nás zaregistrují všichni relevantní kolegové, nebo jen několik málokrát, než se informace dostane k převážné většině.
Čeho bychom se měli vyvarovat?
Nikdy se nesnažíme změnu názoru skrývat, zastírat anebo dokonce popírat s tím, že „jsem to tak chtěl vždycky“. Pokud náš předchozí názor znamenal chybu, měli bychom to přiznat a nevydávat za změnu okolností, ale pokud se okolnosti skutečně změnily, nikdy se za změnu nekajeme, naopak, schopnost rozpoznat novou situaci a přizpůsobit se je naše silná stránka.
Měli bychom počítat s tím, že naši zaměstnanci se nás na změnu názoru mohou ptát. Pokud se ptají, odpovídáme klidně, opakovaně, neodkazujeme na to, že jsme odpověděli už dříve a jsme trpěliví.
Měnit názory je občas nutné a někdy se tomu nedá vyhnout. I taková věc se dá provést profesionálně, klidně a ku prospěchu všech dotčených.