11. 6. 2018
Jsem vedoucí dvou směn, které se střídají na technologii. V poslední době začalo mezi směnami docházet ke konfliktům. Stěžují si na sebe, při předávání práce dochází k nedorozuměním a k hádkám, mám podezření, že si dělají naschvály. Přitom nikdo ze zaměstnanců sám o sobě konfliktní není. Co mám dělat?
odpovídá: PhDr. Vojtěch Bednář
Předpokládám, že každá ze směn má svého vlastního nadřízeného, směnného vedoucího, mistra, atd. Pokud je to tak, měl by tento člověk být prvním, kdo bude tyto problémy řešit. V ideálním případě by oba vedoucí směn měli svým lidem vysvětlit, že i když tvoří dva týmy, jsou „na jedné lodi“.
Pokud vznikají konflikty v průběhu předávání práce, může být řešením tzv. společná inspekce, kdy se tohoto předávání účastní vedoucí obou směn a případně hlavní vedoucí, tj. Vy. Riziko konfliktů se tím snižuje. Pokud máte podezření na naschvály, je potřeba najít a vždy do důsledku potrestat jejich původce, a to bez ohledu na to, ze které směny jsou. Oběma směnám je nutné ukázat, že takové chování jednoduše nestrpíte, a že budete postihovat každý jednotlivý případ. Současně dávejte pozor na to, že bude snaha „přehodit“ zodpovědnost vždy na druhou směnu.
Jestliže se tím situace neuklidní, zkuste mezi směnami vyměnit několik pracovníků (pro začátek jednotlivce, pokud to nepomůže, až 1/3). Tak zvané rozředění je spolehlivý, ale časově i lidsky náročný nástroj pro eliminaci konfliktů. Je vhodné jej doplnit nějakou společnou pozitivní aktivitou ať už v rámci práce a nebo mimo ni.
Můžete také dát „všechny dohromady“, a vysvětlit jim, že je podstatné, aby fungovali a nedělali konflikty a naschvály společně, ale toto opatření samo o sobě nefunguje, je to jen doplněk ostatních.
Řešíte podobný problém? Rádi vám pomůžeme.