25. 9. 2023
V naší společnosti jsme investovali mnoho prostředků i času do náboru nových zaměstnanců především na dělnické pozice. Nyní je nábor zastaven, ale kandidáti stále chodí. Co můžeme dělat?
odpovídá: PhDr. Vojtěch Bednář
Situace, která je zde popsána v otázce je v současné době, tedy v září 2023 typická pro celou řadu firem, a to nejen výrobních. V období před pandemií a bezprostředně po ni „nebyli lidé“. Čeho bylo dost byly zakázky, a zdánlivě také perspektiva jejich trvalého přísunu. Takže se lidé hledali, kde to jen šlo, a protože bylo skutečně velice obtížné sehnat uchazeče i o velmi málo kvalifikované manuální profese, investovalo se hodně.
V posledních měsících často vidíme, že zejména výrobní firmy nábor nových zaměstnanců omezily, nebo úplně zastavily a vložené, často velké investice tak nepřinášejí ovoce. Pokud nám i poté chodí uchazeči o práci, může to být jedním ze dvou důvodů, nebo spíše jejich kombinací. První je odeznívající působení náborových kampaní a reklamy, která reálně funguje ještě i poté, co už je stažena, protože lidé si ji pamatují. Druhým důvodem může být určité uvolnění pracovní síly z firem, které se například zbavují sezonních zaměstnanců, části agenturních sil a podobně. I tito lidé si pamatují z jejich perspektivy nedávnou náborovou komunikaci zaměstnavatele, a tak se hlásí.
Co s nimi, pokud je nemůžeme přijmout? Rozhodně bychom takovým uchazečům neměli dávat falešné naděje, ale odmítnout je s tím, že u nás jednoduše práce není by byla škoda. Co tedy udělat? HR by si na takové kandidáty rozhodně mělo ponechat kontakt a vytvořit jejich databázi pro příští využití. Pokud umíme pravidelně oslovovat potenciální zaměstnance třeba prostřednictvím newsletteru, určitě by jej měli dostávat. Momentálně pro ně využití není, ale je možné, že v průběhu několika měsíců bude.
Pokud máme spřátelené firmy, dodavatele, zákazníky, či spolupracovníky, je možné kandidáty, pro které nemáme využití přesměrovat k nim. I pak je dobře ponechat si kontakt (musí nám udělit souhlas se zpracováním osobních údajů). Řada firem umí uchazeče takto „přesměrovat“ mezi pobočkami nebo výrobními závody. I když vhodnými kontakty sami nedisponujeme, můžeme odmítnutým kandidátům alespoň nabídnout pomoc a doporučit jiné, klidně konkurenční firmy.
Proč to všechno? Protože chceme v očích těchto lidí být zodpovědným a vstřícným zaměstnavatelem. Díky tomu se k nám budou vracet nejen oni sami, ale i jejich přátelé a známí. A to určitě potřebujeme.
Přijďte na konferenci Manažerské etudy!