10. 11. 2025
Máme ve firmě zaměstnance, který dělá svou práci, je spolehlivý, bezproblémový. Současně je ale „společenský aktivista“. Je vidět v médiích a mezi ním a kolegy jiných názorů vznikají konflikty. Jak toto řešit z pozice zaměstnavatele?
odpovídá: PhDr. Vojtěch Bednář
Výše popsaný problém je poměrně častý a docela nepříjemný. Většina zaměstnavatelů se k němu staví z pozice „co si člověk dělá ve svém volném čase je jeho věc“, což je pochopitelné a určitě i správné, ale jen do doby, než osobní aktivity zaměstnance začnou zásadnějším způsobem zasahovat do jeho práce, pracovního uplatnění a komunikace s kolegy a dalšími lidmi. Což je, zdá se, právě tento případ.
Pokud bychom zůstali pasivní, vystavujeme se riziku, že časem dojde ke konfliktu, který způsobí personální ztrátu, ať už v podobě tohoto zaměstnance, nebo jiného. Úplně stejně ale může nastat reputační problém pro firmu, kdy se konfliktní situace v souvislosti s „exponovaným“ zaměstnancem tzv. dostane do médií. Pak platí, že ať už je příběh podán jakkoli, pro zaměstnavatele je podobná popularita vždy negativní.
Jak jej tedy řešit? Prvním krokem je navázat komunikaci s dotyčným zaměstnancem a směřovat jej k tomu, aby jasně odděloval to, co dělá ve volném čase od toho, co v práci. Preferovanou dohodou je zásadně nezanášet do práce činnosti, aktivity ani názory z volnočasových zájmů a stejně tak se vyvarovat jakémukoli zmiňování práce a zaměstnavatele v jejich rámci. Pokud jed z objektivních důvodů ležících mimo vůli zaměstnance nutné, aby například v době, kdy je v práci vystupoval do médií, umožnit mu to – mimo místo zaměstnání a dohled kolegů, a vždy výměnou za přiměřenou kompenzaci z jeho strany (zůstane v práci déle).
Druhým krokem je projednání téhož s nejbližšími kolegy příslušného zaměstnance. Dotyčného rozhodně nebudeme popularizovat v rámci firmy, ale zaměstnanci, se kterými se stýká by měli vědět, že existuje takováto dohoda a hlavně, že se tato dohoda týká i jich. Tedy, že očekáváme, že v rámci práce a při práci se budou řešit pouze pracovní záležitosti a že to aktivně sledujeme.
Důležité! Před zaměstnancem, ani před jeho kolegy zásadně nekomentujeme podstatu jeho „aktivismu“, ani náš názor na něj.
Pokud by výše popsané kroky nestačily, je dalším přesunutí zaměstnance na takovou pozici nebo práci, která minimalizuje jeho kontakty s ostatními kolegy – zkušenost je, že to stačí i dočasně, v horizontu delších týdnů. Přesunutí může být spojeno se zvýšením odpovědnosti i odměny, nesmí být ale prezentováno jako „za odměnu“ a vždy dáváme najevo, že jakékoli, i velmi viditelné aktivity našeho zaměstnance nemají z naší strany vliv na jeho odměňování.
Situaci řešíme klidně, bez emocí, věcně, a jak bylo řečeno, vždy tak, aby výsledek byl co nejpřijatelnější pro nás jako pro zaměstnavatele, ale i pro zaměstnance. Pokud si nevíte s podobnou situací rady, obraťte se na nás. Rádi vám pomůžeme.
Tímto tlačítkem nám dáte vědět, že se vám článek líbil. Nejde o sdílení na sociálních sítích.