24. 2. 2025   Mgr. Petr Hlušička

Povýšení do vedoucí pozice je pro mnohé zaměstnance vysněnou metou, ale často přináší výzvy, na které nejsou připravení. Jak zvládnout vedení týmu, kde jste dříve byli kolegou? Jak si získat respekt, aniž byste ztratili důvěru? Přečtěte si naši případovou studii z prostředí české výrobní firmy a zjistěte, jak postupovat, pokud se ocitnete v obdobné situaci.

Situace ve firmě

Česká výrobní firma čelí problému s nedávno povýšeným vedoucím. Jde o mladého zaměstnance, který je ve firmě tři roky, odborně vynikající, ale bez zkušeností s vedením. Firma si ho cení a nechce o něho přijít, a proto mu nabídla vedoucí pozici. A to v jeho vlastním oddělení, které má devět lidí. Přestože byl mezi kolegy oblíbený, po třičtvrtě roku ve funkci je patrné, že bojuje s respektem a autoritou. Porady se stávají neřízenými diskuzemi, výkon týmu klesl a nový vedoucí se zdá být spíše v roli mediátora než řídícího pracovníka.

Analýza situace a potenciální problémy

Obecné výhody a rizika povýšení bez zkušeností

  • Výhody: Dotyčný zná prostředí, systémy, procesy a lidi. Má odbornou znalost a rozumí problémům týmu.
  • Rizika: Chybí mu vedení, strategie a zkušenosti s řešením mezilidských konfliktů. Bez tréninku může sklouznout k mikromanagementu nebo naopak k pasivitě.

Specifika povýšení ve stejném týmu

  • Kolegové mohou mít problém přijmout novou roli vedoucího. Stávající dynamika se mění a mohou očekávat stejný vztah jako předtím.
  • Možná příliš velká orientace na vztahy na úkor výkonu. Nový vedoucí se snaží zachovat přátelství, ale ztrácí autoritu.

 

Doporučení pro nového vedoucího

1. Jasně vykomunikovat novou roli

  • Promluvit si s týmem a vysvětlit změnu v roli.
  • Ujasnit si, že vztahy se mění, ale cílem je fungující tým.

2. Úvodní individuální schůzky s podřízenými

  • Probrat očekávání, potřeby a představit vizi vedení.
  • Otevřeně diskutovat o možných problémech a zpětné vazbě.

3. Zavedení pravidelných porad

  • Strukturovat porady: agenda, jasné cíle, časové ohraničení.
  • Dát prostor pro diskusi, ale udržet řád a kontrolu nad průběhem.
  • Každá porada by měla mít konkrétní výstupy a akční kroky.

4. Pravidelná individuální setkání

  • Krátké týdenní schůzky ke zpětné vazbě a řešení aktuálních otázek.
  • Vytvoření prostředí pro otevřenou komunikaci.

5. Posilování důvěry a autority

  • Být důsledný v rozhodnutích a nebát se stanovovat hranice.
  • Delegovat odpovědnosti a dávat konstruktivní zpětnou vazbu.

 

Doporučení pro firmu a nadřízeného

  • Mentoring – V rámci firmy vybrat zkušeného vedoucího, který by mohl novému manažerovi pomoci a byl by poblíž. 
  • Manažerský trénink – Poskytnout vzdělávání v oblasti leadershipu.
  • Pravidelné zpětné vazby – Nadřízený by měl s novým vedoucím pravidelně probírat jeho pokroky a témata k rozvoji.

 

Závěr

Mnoho firem povyšuje schopné lidi, ale vedení lidí je jiná disciplína než samotná odborná práce. Velmi často povyšujeme šikovné a schopné lidi, kteří jsou dobří odborně, ale často nemají zkušenosti v rámci práce s lidmi. Odbornou stránku se můžeme naučit poměrně lehce, ale právě vedení lidí je často to náročnější a zasluhující si daleko větší podporu než se jí dostává. Bez podpory a vedení se i talentovaný zaměstnanec může trápit a ztratit motivaci. Firmy by měly myslet na to, že dobrý manažer neroste sám od sebe, ale potřebuje vedení a podporu.

Přihlásit odběr na LinkedIn

PhDr. Vojtěch Bednář

PhDr. Vojtěch Bednář

Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Pracuji s manažery a vedoucími pracovníky na všech úrovních a pomáhám jim pracovat s lidmi. Efektivně, smysluplně a přátelsky.

více o autorovi
články autora

Mgr. Petr Hlušička

Mgr. Petr Hlušička

Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

více o autorovi
články autora

PhDr. Jan Drahoňovský

PhDr. Jan Drahoňovský

Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

více o autorovi
články autora

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Jako advokát s výlučnou specializací na pracovní právo jsem s našimi klienty absolvoval nespočetně kontrol ze strany inspekce práce, stejně tak jako mám za sebou nepřeberná jednání s odborovými organizacemi a soudní řízení týkající se pracovního práva (pracovní úrazy, nemoci z povolání, odstupné, neplatné výpovědi a okamžitá zrušení, spory z kolektivních smluv, diskriminace, náhrada škody aj.).

více o autorovi
články autora


© 2025 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520

Today 464

Yesterday 317

Week 1160

Month 4021

All 64012

Currently are 64 guests and no members online

Kubik-Rubik Joomla! Extensions