15. 2. 2016 PhDr. Vojtěch Bednář
Pracujete a složitém projektu? Nestíháte jej dotlačit do finiše? Lidé nespolupracují, jak by měli? Nefunguje komunikace? Zdá se, že váš projekt skončí katastrofou? Nezoufejte, ať už tento stav přivodilo cokoli, poradíme vám, jak z něj ven.
Krizi pracovního, anebo projektového týmu je těžké přesně definovat, ale přesná definice je vlastně jedno. Podstatné je, že se jedná o stav, kdy lidé, kteří by měli spolupracovat, nespolupracují, kdy převládá všeobecná skepse z toho, že se úkoly nepodaří dokončit, a kdy reálně hrozí, že se tak stane. Mnoho manažerů v takové situaci zpanikaří, protože i když se snaží působit na lidi pozitivně a stimulovat je k práci, lidé často neposlouchají a nejsou ochotni reagovat na pokyny. A i pokud ano, často vlažně, a nesoustředěně.
Krize týmu je velká zkouška, ale i v této zkoušce lze obstát. Prvním krokem k úspěchu je za žádných okolností nezpanikařit, a také se nesnažit krizi vyřešit „teď hned“. Pokud jste nabyli dojmu, že se váš tým do tohoto nezdravého stavu dostal, uklidněte se, a zkuste něco z následujících pěti tipů.
1) Vyhledejte společné pozitivní cíle
Naše krize může mít tisíc příčin, a ne vždy se nám je podaří přesně dohledat. Bez ohledu na to, co jí způsobuje je základem řešení to, že budeme mít společný cíl. Společný cíl musí být definován pozitivně, tj. čeho chceme dosáhnout a kam směřujeme, ne co je špatně a co nám nejde (a už vůbec ne proč se to všechno nakonec stejně pokazí).
2) Snažte se tým sjednotit
Lidé jsou různí. Mnoho pracovních problémů vzniká z toho, že máme vzájemně neslučitelná očekávání od toho druhého, a že proto s ním nedovedeme rozumně komunikovat. Úloha manažera za takových okolností spočívá v tom, aby lidi spojoval, a aby pomáhal hledat společné cesty, cíle, a východiska. I když nefunguje nic jiného, je společným prvkem právě pozitivně definovaný cíl. Pozor – nikdy pro sjednocení týmu v krizi nepoužívejte vymezení „proti nim“, konkurenci, soupeřům, okolnostem. I když byste možná dosáhli rychle viditelného výsledku, následky by byly nakonec vždy špatné
3) Malý krok vpřed
Mnoho manažerů se snaží krizi překlenout tím, že vytváří „tlusté čáry za minulostí“ a přesvědčuje tým, že „odteď bude všechno jinak“. Taková snaha ve skutečnosti jen málokdy přinese pozitivní výsledek, který by byl dlouhodobý. Lepší možnost je snažit se jít cestou dílčích změn, kdy na začátku je možná malý, ale viditelný posun směrem vpřed. Malý, pozitivní krok správným směrem, který všichni uvidí, a se kterým se všichni dovedou ztotožnit. Udělejte jej.
4) Překonání motivačního dna
Víte, kdo je ve vašem týmu neformální autoritou? Vy pravděpodobně ne (není v tom nic osobního). Pokud toho člověka identifikujete a pokud na něj dovedete zapůsobit, je to právě on, kdo vám pomůže překonat motivační dno celého týmu. Proč? Protože je pro členy více důvěryhodný než pověřený manažer. Hledejte člověka, ke kterému se ostatní obracejí o radu. Pakliže s vámi bude spolupracovat, chtějte po něm, aby ukázal, že to půjde.
5) Poskytnutí pozitivní zpětné vazby
Pokud se podaří udělat pozitivní krok vpřed, nebojte se to podřízeným ukázat. Základem úspěchu je, aby viděli, že i když ještě donedávna převládal pocit, jak je všechno špatně, změna je možná, a změna funguje. Lidé to ocení a změně uvěří. Pozor, někdy ve snaze stimulovat tým pozitivní zpětnou vazbou máme tendenci ukazovat jako příklady pozitivní změny i věci, které jí nejsou (Pepíček už nedostal za 5, ale 4-), taková snaha je neautentická a působí směšně.
Jak začít s krizovým řízením? Čtěte na serveru Vlastní cesta
Přejeme vám, aby pokud váš tým zachvátila krize, jste jí zvládli a úspěšně překonali. Není to snadné, ale jde to. Řešíte-li podobný problém, rádi vám s ním pomůžeme, více informací o našich službách najdete zde.