23. 1. 2024 PhDr. Vojtěch Bednář
Firma A je českou pobočkou nadnárodního koncernu. V současnosti prochází pozvolnou, velmi náročnou a dlouhodobou transformací, která je vedena novou strategií vedení společnosti. Problémem je, že zaměstnanci této nové strategii nevěří.
A nejen ti „obyčejní“ zaměstnanci, také část nižšího managementu a liniového vedení. Argumentují, že strategie, se kterou byli všichni důkladně seznámeni, je nereálná, neodpovídá technologickým možnostem, ani požadavkům trhu a spotřebitelů a že ji navíc v podstatě není možné smysluplně naplnit. Krátce a jednoduše, že je navržená špatně, bez ohledu na realitu a že firmu poškozuje.
Důsledky tohoto kolektivního přesvědčení jsou jasné. Praktické kroky změny strategie jsou vykonávány velmi neochotně, často laxně nebo jen „na efekt“, její implementace se notoricky zpožďuje, v důsledku toho dochází k problémům ve výrobě, v přípravě produktů a ke ztrátám.
Ve firmě není nikdo, kdo by se proti nové strategii otevřeně postavil nebo vzbouřil, ale velmi silné sdílené přesvědčení že „ji společně nechceme“. Jednotlivá opominutí nebo nerespektování je možné postihovat jako prohřešky dílčích zaměstnanců, ale celkovou situaci taková snaha spíše zhoršuje. Vedení české pobočky je bezradné a zahraniční nadřízený management říká, že vyřešení této situace je „lokální problém“.
Co byste v podobné situaci navrhovali udělat?
Řešíte podobný problém? Ozvěte se, rádi vám pomůžeme.