30. 1. 2024 PhDr. Vojtěch Bednář
Firma narazila na limity svého růstu, ale zaměstnanci nerozumí ničemu jinému. Jak postupovat?
Firma A byla založena před dvaceti lety člověkem, který byl mimořádně schopný a úspěšný, ale v té době už byl trochu za horizontem své kariéry. Přesto se mu podařilo položit základy velkého úspěchu a bezprecedentního růstu a společnost, byť už mu nepatří, se odměňuje krom jiného tím, že stále nese jeho jméno.
V čele firmy v současné době stojí kolektivní vedení, kde jeden člověk zopdovídá za obchod, další za strategii, další dva provoz společnosti a tak dále. Přestože je firma jedna z nejvýznamnějších na svém trhu v rámci České republiky, nebo snad právě proto, zdá se, že se potenciál jejího růstu vyčerpal. Jinými slovy, firma dělá skvělou práci, avšak přestalo se dařit ji dále zvětšovat. Problém je v tom, že celá vnitřní firemní kultura, tak jak byla nastavena před dvaceti roky a jak funguje dodnes, je na růstu a na rozvoji postavena. „Expanze“ a „nové příležitosti“ jsou synonymy práce všech zaměstnanců, snaha přeorientovat jejich pozornost jinam vede opakovaně ke ztrátě motivace a k pocitu „marnosti“.
Co byste doporučovali v této situaci udělat?