24. 11. 2025 PhDr. Vojtěch Bednář
Máme tým lidí, kteří pracují na projektově řízených úkolech. Mají jich několik současně, nyní dostali další. Na ten se ale vůbec nekoncentrují a svádějí to na množství jiné práce. Co udělat v této situaci?
Tým je tvořen odborníky, kteří spolupracují na „projektech“. Má jich zadáno paralelně několik vedle sebe a jsou v různých fázích realizace. Za této situace mu byl přidán další projekt. Tým se mu nevěnuje jak by měl, nejsou plněny milníky projektu. Z ohledání situace vyplývá, že problém je především v nepostačující spolupráci členů týmu na projektu. Jinými slovy, tam, kde titíž lidé dovedou spolupracovat na několika různých věcech se jim nedaří spolupracovat na další. Zdůvodňují to tím, že se na další úkol „nemohou koncentrovat“, protože mají spoustu jiné práce. Úkoly, které vyloženě nevyžadují spolupráci, přesněji řečeno koordinaci mezi členy týmu se ale řeší a práce posouvá.
Tato situace může mít různé příčiny. Tou první je prostý fakt, že tým dosáhl maxima svého kooperativního výkonu, a i když jednotliví členové jsou sto pracovat na dalších úkolech, jako celek už více prostě nepřevezmou. V takovém případě doporučujeme nechat je pracovat na těch částech projektu, na kterých mohou fungovat samostatně, a do koordinovaných činností se pustit teprve poté, co dokončí nějaký jiný projekt a dostanou krátký čas na uvolnění – kdy jim místo něj nebude zadáno nic jiného (tento čas je hygienicky nutný a to i u vysoce kvalifikovaných a motivovaných týmů).
Dalším problémem může být to, že tento konkrétní projekt nemá svého lídra nebo člověka, který by za něj zodpovídat a aktivně se staral o koordinaci ostatních. Pokud je odpovědí že takového člověka sice nemáme, ale nemají ho ani ostatní projekty, pak může být důvodem to, že se náplň problémového projektu od těch ostatních výrazně odlišuje, a lídra tím pádem potřebujeme. Je třeba ho stanovit a je třeba, aby přiděloval úkoly a aktivně koordinoval práci nejméně do doby, než se práce rozběhne obvyklým způsobem.
Pokud lídra máme, a mají ho i ostatní projekty, ale spolupráce se přesto nedaří, a projekt se obsahem liší od ostatních, může pomoci, když pro něj bude mít tým svůj vyhrazený čas. Nejde o to, aby byl dlouhý, naopak preferovaně je krátká doba, ale aby byl konstantní a aby se v něm členové týmu věnovali jen a pouze projektu. Pomáhá když nad konkrétním projektem budeme mít také pravidelné setkání, meeting, s krátkou agendou v tom smyslu, kolik jsme toho na daném projektu udělali, a kolik práce nás ještě čeká. To totiž tlačí členy týmu právě k oné koordinaci.
Jestliže jsme vyčerpali všechny možnosti, jsme si jisti, že tým má dost energie a zdrojů na to, aby se projektu plnohodnotně věnoval, ale přesto se to neděje, můžeme zkusit zapojit ne lídra, ale motivátora. Jednoho člena týmu, který dostane projekt jako svou hlavní činnost a bude zodpovědný za to, aby do něj angažovaně zapojoval další. Je dobře, když má k dispozici přiměřené zdroje, má možnost komunikovat s ostatními členy týmu a ukazovat úspěchy. Tento člověk nemá za úkol koordinovat ostatní členy, ale pouze motivovat.
Možností je samozřejmě více, a trápí-li vás problém nekoncentrovaného týmu, dejte nám vědět. Rádi vám pomůžeme.
Tímto tlačítkem nám dáte vědět, že se vám článek líbil. Nejde o sdílení na sociálních sítích.