9. 12. 2013   PhDr. Vojtěch Bednář

Vánoce jsou svátky klidu, míru… a řady problémů, které jinak neřešíme, nebo které jsou pro většinu vedoucích jinak spíše okrajovou záležitostí. Jedním z nich je otázka obdarovávání zaměstnanců. Jak dát dárek tak, aby měl smysl, pomáhal, a neuškodil?

Otázkou dárků pro zaměstnance jsme se na tomto místě zabývali již loni (loňský článek najdete zde). Kladli jsme si otázku, komu, jak a zda vůbec dárky dávat. Rok se s rokem sešel, a tak je čas se k tématu vrátit, tentokrát s otázkou, kterou jsme loni trochu  pominuli – co by vlastně mělo vánočním dárkem být. Jak již bylo řečeno, symbolické a zcela nehmotné dárky jsou v kontextu vánoc víceméně k ničemu, nemají totiž pro zaměstnance cenu a tak  prostě neplní svůj účel. Co ale tedy vlastně dávat?

 Tip: Odborné poradenství pro vaši firmu

Různé hodnoty, jedna cena

První věcí ve které bychom měli mít jasno, chceme-li obdarovat naše podřízené u příležitosti vánoc je cena takového dárku. Cena, tedy kolik nás dárek stojí je velmi důležitým elementem jeho fungování, ale pozor,  jedná se o nejen dvousečnou, ale doslova mnohasečnou zbraň. Otázka nakolik nákup dárku zatíží náš rozpočet je sice ta, která většinu manažerů napadne jako první, ale možná paradoxně je méně důležitá. To, co je podstatné je, jak jejich hodnotu vnímají samotní obdarovaní, a v jakém poměru je tato hodnota vůči jejich představě o firmě, jejich možnostech a stavu. Příliš laciný dárek v situaci, kdy se firmě daří, a nebo kdy jej zaměstnanci mohou vnímat v zásadním nepoměru vůči benefitům nadřízených, je horší, než kdyby nedostali nic, protože je fakticky urazí. Na straně druhé hodnotný (hodnotně vypadající) dárek za situace, kdy firma není v dobré ekonomické kondici, respektive kdy jí tak zaměstnanci nevnímají způsobí obavy o budoucnost (není to náhodou něco na uchlácholení před bouří?), případně o relevanci (tak proč nám o to nezvýší mzdy?). Otázky, ať už jednoho nebo druhého typu jsou přesně proti zájmu firmy i zaměstnanců a způsobí problém. Proto je třeba velmi dbát na to, aby pokud už chceme obdarovávat, aby byla hodnota adekvátní.

 

Materiální povaha

Jak jsme si již řekli dříve, dárky zcela nehmotné, nebo symbolické povahy je lepší nedávat vůbec, protože nemají hodnotu a tudíž smysl. Co tedy smysl má? Dárek by rozhodně měl zaměstnanci dávat nějakou hodnotu, nejlépe v podobě něčeho praktického, co dokáže využít (a je jedno, zda sám, nebo v rámci rodiny). Nemusí, a nemělo, by se jednat o hodnotu nějak velkou, v každém případě by však měla být citelná a smysluplná.

Řada firem obdarovává zaměstnance věcmi nemateriální povahy. Různé benefity, fitcentra, solária, kina a podobně jsou skvělým dárkem za předpokladu, že splní požadavek na upotřebitelnost, ale současně je dobré, abychom je dali způsobem, který bude o něco více, než jen e-mailem s informací. Proto je dobré, pokud jej dáme formou voucheru, poukázky, certifikátu, nebo něčeho, co má fyzickou podobu – rozumějte, co může ležet pod stromečkem.


Cizí versus vlastní

Půlka prasete řezníka nepotěší

Řada firem by ráda obdarovala své zaměstnance svými vlastními výrobky. Zvažte to. Někdy sice zaměstnance potěší, pokud jím nabídneme něco, na čem denně pracují, ale co by si jinak sami nemohli, nebo nechtěli dovolit, většinou však toho mají přesně dost. Řešením může být dárek či benefit zcela mimo obor, ale třeba také něco, co s naší prací sice souvisí, ale co bezprostředně neprodukujeme, nebo s tím naši zaměstnanci nejsou v pravidelném kontaktu. Je to trik, ke kterému můžeme využít například naše obchodní partnery, a který se umí vyplatit. I zde platí, že každá věc, kterou se rozhodneme svým zaměstnancům darovat, by měla splňovat kritéria užitečnosti (alespoň potenciální).

 

Pozor na značku

Střeste se toho, abyste svým zaměstnancům v rámci vánočního dárku darovali cokoli, co bylo, je, nebo by mohlo být reklamou. Stejně tak nesmí být dárkem nic, co působí dojmem levného, výprodejního, nebo jakkoli jinak nehodnotného zboží, a stejně tak zboží, které je nekompletní (například bylo dříve součástí většího celku, ale my máme zato, že má hodnotu i samo o sobě).

 

Přejeme vám, aby letošní vánoce byly pro vás i pro vaše zaměstnance přínosné, a  aby, pokud se rozhodnete své zaměstnance obdarovat, aby jím to přineslo radost a vám jejich loajalitu. 

Přihlásit odběr na LinkedIn

PhDr. Vojtěch Bednář

PhDr. Vojtěch Bednář

Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Pracuji s manažery a vedoucími pracovníky na všech úrovních a pomáhám jim pracovat s lidmi. Efektivně, smysluplně a přátelsky.

více o autorovi
články autora

Mgr. Petr Hlušička

Mgr. Petr Hlušička

Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

více o autorovi
články autora

PhDr. Jan Drahoňovský

PhDr. Jan Drahoňovský

Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

více o autorovi
články autora

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Jako advokát s výlučnou specializací na pracovní právo jsem s našimi klienty absolvoval nespočetně kontrol ze strany inspekce práce, stejně tak jako mám za sebou nepřeberná jednání s odborovými organizacemi a soudní řízení týkající se pracovního práva (pracovní úrazy, nemoci z povolání, odstupné, neplatné výpovědi a okamžitá zrušení, spory z kolektivních smluv, diskriminace, náhrada škody aj.).

více o autorovi
články autora


© 2024 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520