9. 12. 2013 PhDr. Vojtěch Bednář
Vánoce jsou svátky klidu, míru… a řady problémů, které jinak neřešíme, nebo které jsou pro většinu vedoucích jinak spíše okrajovou záležitostí. Jedním z nich je otázka obdarovávání zaměstnanců. Jak dát dárek tak, aby měl smysl, pomáhal, a neuškodil?
Otázkou dárků pro zaměstnance jsme se na tomto místě zabývali již loni (loňský článek najdete zde). Kladli jsme si otázku, komu, jak a zda vůbec dárky dávat. Rok se s rokem sešel, a tak je čas se k tématu vrátit, tentokrát s otázkou, kterou jsme loni trochu pominuli – co by vlastně mělo vánočním dárkem být. Jak již bylo řečeno, symbolické a zcela nehmotné dárky jsou v kontextu vánoc víceméně k ničemu, nemají totiž pro zaměstnance cenu a tak prostě neplní svůj účel. Co ale tedy vlastně dávat?
Tip: Odborné poradenství pro vaši firmu
Různé hodnoty, jedna cena
První věcí ve které bychom měli mít jasno, chceme-li obdarovat naše podřízené u příležitosti vánoc je cena takového dárku. Cena, tedy kolik nás dárek stojí je velmi důležitým elementem jeho fungování, ale pozor, jedná se o nejen dvousečnou, ale doslova mnohasečnou zbraň. Otázka nakolik nákup dárku zatíží náš rozpočet je sice ta, která většinu manažerů napadne jako první, ale možná paradoxně je méně důležitá. To, co je podstatné je, jak jejich hodnotu vnímají samotní obdarovaní, a v jakém poměru je tato hodnota vůči jejich představě o firmě, jejich možnostech a stavu. Příliš laciný dárek v situaci, kdy se firmě daří, a nebo kdy jej zaměstnanci mohou vnímat v zásadním nepoměru vůči benefitům nadřízených, je horší, než kdyby nedostali nic, protože je fakticky urazí. Na straně druhé hodnotný (hodnotně vypadající) dárek za situace, kdy firma není v dobré ekonomické kondici, respektive kdy jí tak zaměstnanci nevnímají způsobí obavy o budoucnost (není to náhodou něco na uchlácholení před bouří?), případně o relevanci (tak proč nám o to nezvýší mzdy?). Otázky, ať už jednoho nebo druhého typu jsou přesně proti zájmu firmy i zaměstnanců a způsobí problém. Proto je třeba velmi dbát na to, aby pokud už chceme obdarovávat, aby byla hodnota adekvátní.
Materiální povaha
Jak jsme si již řekli dříve, dárky zcela nehmotné, nebo symbolické povahy je lepší nedávat vůbec, protože nemají hodnotu a tudíž smysl. Co tedy smysl má? Dárek by rozhodně měl zaměstnanci dávat nějakou hodnotu, nejlépe v podobě něčeho praktického, co dokáže využít (a je jedno, zda sám, nebo v rámci rodiny). Nemusí, a nemělo, by se jednat o hodnotu nějak velkou, v každém případě by však měla být citelná a smysluplná.
Řada firem obdarovává zaměstnance věcmi nemateriální povahy. Různé benefity, fitcentra, solária, kina a podobně jsou skvělým dárkem za předpokladu, že splní požadavek na upotřebitelnost, ale současně je dobré, abychom je dali způsobem, který bude o něco více, než jen e-mailem s informací. Proto je dobré, pokud jej dáme formou voucheru, poukázky, certifikátu, nebo něčeho, co má fyzickou podobu – rozumějte, co může ležet pod stromečkem.
Cizí versus vlastní
Půlka prasete řezníka nepotěší
Řada firem by ráda obdarovala své zaměstnance svými vlastními výrobky. Zvažte to. Někdy sice zaměstnance potěší, pokud jím nabídneme něco, na čem denně pracují, ale co by si jinak sami nemohli, nebo nechtěli dovolit, většinou však toho mají přesně dost. Řešením může být dárek či benefit zcela mimo obor, ale třeba také něco, co s naší prací sice souvisí, ale co bezprostředně neprodukujeme, nebo s tím naši zaměstnanci nejsou v pravidelném kontaktu. Je to trik, ke kterému můžeme využít například naše obchodní partnery, a který se umí vyplatit. I zde platí, že každá věc, kterou se rozhodneme svým zaměstnancům darovat, by měla splňovat kritéria užitečnosti (alespoň potenciální).
Pozor na značku
Střeste se toho, abyste svým zaměstnancům v rámci vánočního dárku darovali cokoli, co bylo, je, nebo by mohlo být reklamou. Stejně tak nesmí být dárkem nic, co působí dojmem levného, výprodejního, nebo jakkoli jinak nehodnotného zboží, a stejně tak zboží, které je nekompletní (například bylo dříve součástí většího celku, ale my máme zato, že má hodnotu i samo o sobě).
Přejeme vám, aby letošní vánoce byly pro vás i pro vaše zaměstnance přínosné, a aby, pokud se rozhodnete své zaměstnance obdarovat, aby jím to přineslo radost a vám jejich loajalitu.