21. 7. 2014 Mgr. Petr Hlušička
Při jednání se svým okolím můžete využít poměrně široké škály komunikačním stylů a přístupů. Jejich základní dělení je poměrně jednoduché a vychází z toho, co vám mohou nabídnout a o co při jejich použití můžete naopak přijít.
Komunikační styl není pouze o argumentaci, tónu, nebo metodě prosazování našeho názoru. Jedná se o komplexní způsob, jakým přistupujeme sami k sobě a svému okolí, a jakým způsobem tyto informace dokážeme následně předávat ostatním.
Jako základní dělení komunikační stylů můžeme použít následující:
Agresivní styl
Je založen na vyhrávání. K jednání je přistupováno jako k soutěži, kdy existuje pouze jedna vítězná strana. To vyžaduje, aby osoba s tímto přístupem dělala vše ve svém osobním zájmu bez ohledu na potřeby, práva a pocity druhých. Tato osoba bezohledně získává to, co chce, aniž by se ptala svého okolí.
Pasivní styl
Vychází z příliš velké plachosti a tolerantnosti. Osoba s tímto přístupem může mnohdy používat obraty typu: „Budu souhlasit s tím, na čem se skupina dohodne.“ Opakované tendence vyhýbat se konfliktu. To způsobuje komplikace díky tomu, že předáváte svému okolí informaci, že vaše názory, myšlenky a pocity jsou nedůležité oproti názorům ostatních. Tímto přístupem dáváte svému okolí svolení k tomu, aby přehlíželo vaše potřeby a přání.
Pasivně agresivní styl
Jedná se o přístup, kdy se osoba jeví jako pasivní na povrchu, ale na pozadí jedná jemně a nepřímo, nebo i zákeřně. Může komunikovat veřejně souhlasem, ale následně v kuloárech prezentuje svůj nesouhlas. Jedná sarkasticky nebo si jednoduše stěžuje. Tento styl se často vyvíjí u lidí, kteří se cítí nepříjemně při komunikaci o svých potřebách či pocitech.
Velkou nevýhodou je poškození vztahů a narušení vzájemné úcty.
Asertivní styl
Asertivita je založena na rovnováze. Jasně prezentujete své názory, potřeby a pocity, ale zároveň dbáte a zohledňujete práva, potřeby a přání druhých. Když jste asertivní, tak si budujete vlastní schopnost prosazovat své názory s jistotou zároveň s respektem k druhým lidem.
Asertivní přístup neukazuje pouze respekt k ostatním, ale také sám k sobě, protože jste schopni postavit se za své zájmy a vyjadřovat své myšlenky a pocity. To vše ukazuje, že jste ochotni pracovat na řešení konfliktů.
Naučit se asertivitě není snadné, protože se většinou jedná o upravení celého postoje a vnímání sama sebe. Přesto se tento přístupu dá naučit. Základem je rozvíjet vlastní sebeuvědomění, kdo jste a co potřebujete. Nejedná se tedy pouze o naučené dovednosti, ale i budování sebedůvěry, která následně umožňuje komunikovat plnohodnotněji s ostatními.