19. 10. 2015   PhDr. Vojtěch Bednář

Máte zaměstnance, kteří jsou tak zkušení a dobří, že mají co říct ostatním? Pomoci jím s výkonem a poradit i mimo vlastní pracoviště? Můžete z nich udělat interní mentory, lidi, kteří ve firmě roznášejí moudrost

Interní mentor je člověk, který výborně rozumí své práci, svému úkolu, ale typicky jej už nevykonává, přinejmenším ne jako hlavní činnost. Místo toho pomáhá mladším, méně zkušeným kolegům k tomu, aby pracovali lépe a optimálněji. Není to mistr, který zodpovídá za konkrétní úkol. Není to ani trenér, který má naučit lidi konkrétní dovednost, a není to ani konzultant, který pomáhá rozvíjet obecné dovednosti, anebo radí s konkrétním řešením situací. Mentor je totiž mnohem více.

Je to člověk, který skutečně rozumí tomu, co máte dělat, a to proto, že stejnou práci vykonával, anebo ještě vykonává sám. Je to odborník se zkušenostmi, a člověk, který má co říct. Není zde proto, aby kritizoval práci lidí anebo je bifloval správným postupům podle striktně daných norem (většinou). Je tady proto, aby je podporoval, inspiroval, aby ukazoval cestu autoritou ne visačky s firemním titulem, ale zkušeností a věkem.

Přítomnost mentora, který poradí, pomůže, a hlavně podpoří je velkou hodnotou zejména u kvalifikovaných profesí, které vyžadují hodně znalostí a orientaci ve velkém množství problémů. Mentor nepřináší pouze informace a zkušenosti, ale měl by také nabízet spirit, pozitivního ducha, podporovat tvůrčí atmosféru. Proto je mnohem víc, než jakýkoli odborný poradce.

 

Pokud o interních mentorech uvažujete, je prvním a současně nejobtížnějším krokem otázka jejich výběru. Tuto práci nemůže dělat zdaleka každý. Samotné zkušenosti ani věk nikoho neopravňují k tomu, aby mohl být mentorem, je potřeba víc. Základním předpokladem je vyzrálá osobnost a emoční stabilita. Cholerik, byť by byl naprosto špičkovým profesionálem, jednoduše nemůže být mentor. Vždy by mělo jít o člověka, který je na svém pracovišti (a nejlépe nejenom tam) respektovaný, je nositelem autority a to ne proto, že je v pozici, která autoritu přináší, ale pro svou práci a své výkony. V neposlední řadě (a tady je velký problém u mnoha firem) musí z jeho strany jít o naprosto dobrovolnou záležitost, nutit kohokoli do mentoringu nebo mu jej dávat příkazem je naprosto šílené.

Mentor by na svou práci měl být připraven, i když pokud jsme zvolili správného člověka, jedná se o přípravu minimální. Měl by vědět, že jeho práce není zasahovat do probíhajících procesů, ale nabízet podporu a radit lidem, kteří je provádějí. Měl by k lidem přistupovat vždy konstruktivním způsobem, a měl by být připraven na to, že jím má poskytovat prostor, protože jen když poskytnete prostor, jsou ochotni mentora poslouchat. Je dobře, když mentoři dostanou také základní psychologickou a sociální přípravu, není to sice nutnost, ale umožňuje jím to lepší přístup k lidem, zvláště pak těm, se kterými nejsou v běžném kontaktu. Pak jsou pro firmu skutečně velkým přínosem.

Pokud uvažujete o tom, že byste využívali interní mentory, rádi vám poradíme a pomůžeme s jejich přípravou i výběrem.

Přihlásit odběr na LinkedIn

PhDr. Vojtěch Bednář

PhDr. Vojtěch Bednář

Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Pracuji s manažery a vedoucími pracovníky na všech úrovních a pomáhám jim pracovat s lidmi. Efektivně, smysluplně a přátelsky.

více o autorovi
články autora

Mgr. Petr Hlušička

Mgr. Petr Hlušička

Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

více o autorovi
články autora

PhDr. Jan Drahoňovský

PhDr. Jan Drahoňovský

Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

více o autorovi
články autora

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Jako advokát s výlučnou specializací na pracovní právo jsem s našimi klienty absolvoval nespočetně kontrol ze strany inspekce práce, stejně tak jako mám za sebou nepřeberná jednání s odborovými organizacemi a soudní řízení týkající se pracovního práva (pracovní úrazy, nemoci z povolání, odstupné, neplatné výpovědi a okamžitá zrušení, spory z kolektivních smluv, diskriminace, náhrada škody aj.).

více o autorovi
články autora


© 2024 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520