16. 11. 2015 Mgr. Petr Hlušička
Blíží se čas nejen firemních večírků, ale i ročního hodnocení zaměstnanců. Tento prostor je vhodné využít k posunu vašich zaměstnanců směrem k žádoucím změnám, ale také k jejich pochvale a motivaci. Co byste při něm měli zohlednit a čím byste se měli řídit, aby měl vhodné dopady?
Samotný hodnotící pohovor by měl formu rozhovoru a ne monologu. Je určen k tomu, aby přinesl společné zhodnocení uplynulého období s konstruktivními návrhy na řešení a stanovil cíle na nadcházející období. Hodnocenému by mělo být již na začátku vysvětleno, že účelem vašeho setkání není trestání, ale hledání východisek a způsobů, jak zlepšit daný stav.
Účinnou formou zahájení může být vyzvání podřízeného k vlastnímu sebehodnocení a zamyšlení nad proběhlými úspěchy a neúspěchy. Je totiž vhodnější, pokud případné neúspěchy zazní ze strany samotného hodnoceného, nebude tak vnímat situaci jako útok na svoji osobu a nebude se stahovat do obranného postoje.
Zásady hodnotícího pohovoru:
- Na pohovor si vyhraďte optimální čas i prostor, měl by probíhat v klidu a mezi čtyřma očima.
- Zahájení hodnotícího pohovoru by mělo být pozitivní. Pochvalte pozitivní aspekty zaměstnancovi práce a přístupu.
- Buďte věcní a konkrétní, buďte připraveni zmínit, pojmenovat a zdůvodnit situaci či neúspěch, který proběhl. Zdůvodněte a vysvětlete dopady, které daná situace má nebo měla.
- Zpětná vazba musí být zaměřena na výkon a na práci, ne na osobu nebo vlastnosti daného zaměstnance.
- Během setkání buďte klidní, nevstupujte do osobní roviny. Komunikujte a řešte případné body s nadhledem a konstruktivně bez emocí.
- Je vhodné, aby samotný zaměstnanec přišel s konkrétními návrhy, jak daný stav řešit a jaký jsou možná východiska.
- Pohovor ukončujte v pozitivním duchu, který podpoří nastavení a přístup zaměstnance k řešení.
Tip: Používejte otevřené otázky, které zaměstnance přivedou k obsáhlejším odpovědím a reakcím.
Rádi byste se dozvěděli více? Potřebujete naučit vést hodnotící pohovor? Chtěli byste si jej vyzkoušt a odhalit chyby? Rádi vás to naučíme, využijte našich služeb.