10. 4. 2017 Mgr. Petr Hlušička
Asi každý z nás se dostal do situace, kdy došlo k vyhrocenému konfliktu mezi lidmi. Ale jak na tuto situaci reagovat, když k ní dojde na pracovišti a vy jste vedoucí pracovník. Vedení a konflikty jsou od sebe neoddělitelné věci, při vzájemné interakci dochází k vypjatým situacím a je nutno je umět zvládat a řešit.
Prvním zásadou je si uvědomit, že není důvod se konfliktů obávat, že se jedná o přirozenou součást vztahů mezi lidmi. A je pouze na nás, jakým způsobem se bude daná situace odvíjet, zda konstruktivním či destruktivním. Naučte se řídit následujícími body, které Vám mohou pomoci dané situace zvládat.
Zásady předem
-
Konflikt je přirozený
Prvním zásadou je si uvědomit, že není důvod se konfliktů obávat, že se jedná o přirozenou součást vztahů mezi lidmi. A je pouze na nás, jakým způsobem s nimi budeme pracovat.
-
Čas a místo
Základem je zkrátit dobu mezi vznikem konfliktu a vstupem do konstruktivní diskuse. Čím dlouhodobější konflikt, tím je větší riziko k negativním dopadům a ke zhoršení mezilidských vztahů. Zároveň je důležité uvědomit si, že ve většině případů není dobré řešit danou situaci v okamžiku, kdy samotný konflikt propukne. V daném okamžiku vystupují na povrch emoce a nepanují ideální podmínky.
Je zásadní danou situaci zastavit a uklidnit. Následně určit samotný čas a místo, kde si společně sednete a danou záležitost budete řešit. To by mělo probíhat s dostatečným odstupem, aby emoce ustoupili a do hry vstoupil rozum. Samotná schůzka by měla probíhat mezi čtyřmi očima. Můžete tak zachovat tvář všech zúčastněných a neovlivňovat celý kolektiv.
Postup
Při řešení konfliktních situací je důležité dodržovat základní pravidla, která zvyšují pravděpodobnost pozitivního výsledku.
-
Vyjasněte si, že vaším společným cílem je nalézt řešení.
-
Mluvte konkrétních událostech a chování, NE o osobnosti druhého.
-
Naslouchejte a poskytněte prostor druhé straně vyjádřit svůj názor.
-
Identifikujte body na kterých se shodnete a v kterých ne.
-
Stanovte priority a body v kterých je potřeba najít řešení.
-
Navrhněte postup řešení a jeho plán.
Emoce
Snažte se uklidnit situaci a oprostit se od emocí, které nám nepomohou v řešení. Řešení konfliktní situace se nachází v její příčině a ne v emocích, které vyvolává. Vaším cílem je najít původní problém, který je příčinou a spouštěčem.
-
Udržte si racionální sebekontrolu a nadhled nad situací.
-
Nekřičte a nezvyšujte hlas.
-
Při komunikaci oceňte něco pozitivního na přístupu druhé strany.
-
Buďte schopni zhodnotit sebekriticky i vlastní jednání.
Komunikace
-
Každá strana má právo vyjádřit svůj názor a pohled na situaci.
-
Respektujte názor druhé strany, i když je odlišný. Naslouchejte, jak situaci vnímá.
-
Nehodnotíme a nekritizujeme protistranu.
-
Cílem není výhra, ale nalezení kompromisu.
Přistupujte ke konfliktům jako k situacím, které potřebují řešení. Nevytvářejte z nich prostor pro hádku či spor. Přiveďte zúčastněné k pracovnímu stolu, kde se budete společně snažit najít východisko a řešení příčin, které vás do daného bodu přivedli.
Ke konfliktům vždy přistupujte aktivně, nezavírejte před nimi oči. Naučte se o nich otevřeně komunikovat a diskutovat.