4. 12. 2017 PhDr. Vojtěch Bednář
Naši lidé jsou demotivování. Nechce se jím pracovat. Mají problém začít dělat na novém úkolu. Říkají, že všechno je marné, a že to stejně nevyjde. Nevíme, co s nimi, odměny je nelákají a hrozby trestem také ne. Jsme zoufalí.
Potřebuje motivace vašich zaměstnanců pohnout kupředu, ale běžnými prostředky se vám to nedaří? Zdá se, že tým nebo kolektiv nereaguje na odměny, ani na hrozby? Nevíte, co dělat? Možností je pořád poměrně mnoho. Dnes vám nabídneme tři tipy pro nastartování aktivity zaměstnanců. Jsou různého charakteru, ale mají společné to, že jsou zdarma, nebo že se dají uskutečnit s nevelkými náklady. Pojďme na ně
- Změna práce a prostředí
Pokud potřebujeme, aby lidé vykonali složitý úkol nebo projekt, ale stimulace odměnou za úkol je neúčinná a mezi zaměstnanci se šíří „blbá nálada“, jednou z možností, co udělat je změnit jím pracovní prostředí. Kancelář lze přeorganizovat, pracoviště přestěhovat, vymalovat, upravit podmínky v zázemí, denní místnost, sociální vybavení. Každá změna prostředí, pokud je příjemná, je k lepšími, každá změna na zaměstnance podvědomě působí. Totéž, co platí pro prostředí, platí také pro práci. Pokud jsou úkoly příliš monotónní a chceme, aby pracovali na dalším stejném, zkusme vložit jiný, zcela odlišný. Stačí, když zabere minimum času, ale je to změna.
- Zapojení výrazné osobnosti
Můžeme rozšířit tým o výraznou, viditelnou osobnost? Někoho, kdo věří svěřenému úkolu, a je schopen tuto víru přenášet i na ostatní? Máme-li takového člověka, může to být pro tým i pro úkol záchrana. Optimální je, pokud je takový člověk na vedoucí pozici v bezprostředním a neustálém kontaktů s podřízenými, je to naše výhoda. I kdyby to nebylo možné a šlo „jen“ o řadového spolupracovníka, či třeba experta, jsme na správné cestě. Každý nový člověk, zvláště motivovaný člověk, své spolupracovníky ovlivní, pokud je autentický a pokud v sobě kombinuje emoci a logiku. Samozřejmě musíme počítat s tím, že působením statického kolektivu aktivita výrazné osobnosti časem ochabne, ale než ochabne, může udělat mnoho dobrého pro celý tým.
- Vlastní příklad v kombinaci s malou pozorností
Vidina velké odměny za splněný úkol netáhne, protože pokud lidé nevidí jako reálné splnění úkolu, není reálná ani odměna za něj. V této situaci je můžeme aktivovat následujícím postupem.
Management dá zaměstnancům, kteří mají úkol plnit malou, stimulační odměnu
Nemusí jít o nic drahého ani náročného. Důležité je, aby odměna byla pro zaměstnance užitečná, a hlavně, aby je potěšila. Kombinace pracovního nástroje a drobného osobního dárku funguje nejlépe, v praxi ale stačí cokoli, co přinese bezprostřední užitek. Odměnu dáváme s návazností na úkol „aby se vám lépe pracovalo“, ale nepodmiňujeme jí jeho splněním.
Management sám se aktivně zapojí do plnění úkolu
Vedení, které by za normálních okolností stálo opodál a práci kontrolovalo se samo pustí do plnění úkolu. Aktivní zapojení, snaha „jít příkladem“ by mělo trvat tak dlouho, dokud se nepodaří na cestě úkolem vygenerovat první jasně viditelné výsledky, pak se můžeme opět stáhnout. Lidé jsou stimulováni dárkem a příkladem současně, a ve výsledku uvidí, že „to jde“. Pak už jde vše.
Přejeme vám hodně úspěchů při startování motivace. Pokud vás téma zajímá, rádi vám pomůžeme. Kontaktujte nás.