21. 1. 2019 Mgr. Petr Hlušička
V okamžiku, kdy i do sehraného týmu zavádíte nové pravidlo či změnu dosavadního pořádku, tak se musíte vypořádat s přirozeným aspektem odporu k novému. Pokud přistoupíte pouze k oznámení změny, tak se můžete se zlou potázat. Pro eliminaci případných komplikací můžete vyzkoušet následující postup.
Všeobecně musíte předpokládat, že lidé nemají rádi změny a mnohé věci jsou pro ně spíše k horšímu nebo mají na ně náhled jako na komplikace. Byť se častokrát může jednat o pro ně pozitivní věc.
Pozitivní přístup
V okamžiku, kdy se snažíte zavést cokoliv nového, tak musíte především sami přicházet s pozitivním nábojem a přístupem. Včetně toho, že očekáváte, že všechno proběhne v pořádku a bez zbytečných komplikací. Vysvětlete pozitivní přínosy dané změny.
Připravte si argumenty
Připravte si strategii, jak chcete celý případ komunikovat a jak chcete postupovat. Zvažte veškerá pro i proti, včetně toho, s čím můžou někteří zaměstnanci přijít a jak budete reagovat. Pokud dokážete odkomunikovat i to, že si uvědomujete případné komplikace (včetně vhodných protiopatření), tak můžete vzít i vítr z plachet a snížit možný odpor.
Debata a spolupráce
Můžete následně otevřít debatu k danému tématu, ale pouze a jenom na bází „jak“ a ne „jestli“. To znamená v duchu, jak můžete dané pravidlo zavést, aby mělo minimální negativní dopad, a naopak z něho vytěžit maximum. Ale ne v žádném případě debatu na téma, jestli budeme to pravidlo zavádět. To je prostě holý fakt.
Jďete příkladem
Ukažte příkladem, jakým směrem chcete v tomto případě postupovat a co od nich potřebujete a očekáváte. Buďte přitom trpěliví a naslouchejte reakcím. Snažte se vycházet vstříc, ale jasně vymezte, že k dané změně, již došlo.