4. 3. 2019 Mgr. Petr Hlušička
Jeden ze základních principů, které je zcela zásadní dodržovat v pozici vedoucího vůči podřízeným, je spravedlnost. V okamžiku, kdy lidé získají pocit, že se vůči nim vedoucí dopouští nespravedlnosti, tak se postupně vytrácí důvěra i motivace.
Již jako malé děti máme schopnost vnímat spravedlnost a křivdu. Pro naši socializaci je to zásadní. Přejímáme náš smysl pro spravedlnost od našich rodičů a vytváříme si tak základní koncept pro důvěru ve vztazích a společnosti.
Jako vedoucí může být přísní až pedantičtí, ale pokud k lidem přistupujeme spravedlivě, tak máme jejich respekt a důvěru. Ale i benevolentní vedoucí, který ve svém přístupu začne postrádat spravedlnost, tak rázem ztrácí nejen respekt a důvěru, ale i ochotu a zájem lidí pod ním pracovat.
O vnímání spravedlnosti v pracovním prostředí se nebavíme pouze v oblasti odměňování. Lidé mohou být citliví na nespravedlnosti ve všech možných oblastech, např. přidělování práce, kontroly nebo i velikosti či umístění kanceláře.
V pracovním prostředí bohužel nemůžeme vždy zajistit, že se nespravedlnosti nedopustíme. Naším cílem by samozřejmě mělo být tyto situace eliminovat. Někdy k nim dochází, protože nemáme nedostatek informací nebo se musíme rozhodovat v časovém tlaku.
V okamžiku, kdy si uvědomujeme, že jsme se nespravedlnosti mohli dopustit nebo že k ní mohlo dojít, tak je zcela zásadní, umět tuto situaci odkomunikovat.
Musíte svým lidem vysvětlit, že si tuto situaci uvědomujete, a že za to přebíráte plnou zodpovědnost. Zároveň, že vaší tendencí je být maximálně spravedliví, a to vnímáte jako velmi důležité a zásadní.
Spravedlnost a její význam pro vaši práci je ale také vhodné komunikovat i při běžných příležitostech. Vhodné může být zmínit a vysvětlit její zapojení například i při rozdělování pracovních úkolů. Tím podpoříte a posílíte důvěru ve vaši osobu.