29. 4. 2019 Mgr. Petr Hlušička
Při poradách či workshopech může docházet k situaci, kdy probíráme nové téma či úkol, s kterým potřebujeme seznámit celý tým a zároveň zjistit jejich nastavení vůči němu. Pokud nemá vedoucí dostatek zkušeností, tak může diskusi dát volný průběh nebo ji bude pouze minimálně moderovat. V tomto okamžiku bude další vývoj či přístup kolektivu výrazně ovlivněn typy lidí, kteří se diskuse účastní.
V okamžiku, kdy v týmu otevíráme nové téma či úkol a potřebujeme k němu zpětnou vazbu, tak musí mít porada určitou strukturu a rámec. Je vhodné dodržovat několik zásad:
- Jasně stanovený cíl
Při zahájení seznamte účastníky, o čem daná porada (workshop) bude a co bude jejím výstupem.
- Časový harmonogram
Účastníci by měli přesně vědět, jakou časovou dotaci k danému tématu máte a kolik máte společného prostoru, abyste dosáhli cíle.
- Struktura
Snažte se držet pevné mantinely porady. Od zahájení, v rámci kterého vysvětlíte cíle i organizaci dané porady (workshopu), moderování jednotlivých fází, až po shrnutí jednotlivých výstupů v závěru.
- Vedení debaty a typy lidí
V některých případech se může diskuse zvrhnout do debaty či přestřelky několika výraznějších typů, kteří jsou buď přímo dotčení daným tématem nebo jsou jen extrovertními typy s vyšší potřebou se zapojit. Vaším cílem je v tomto případě uřídit danou diskusi a adekvátně vyhradit čas všem účastníkům. Těm aktivnějším ohraničit jejich vstup, těm introvertnějším ho naopak poskytnout a podpořit je ve sdělení jejich pohledu na věc.
Pokud u témat, které mohou vzbudit emoce, neudržíte jasnou strukturu a nebudete držet diskusi v jasných mantinelech, tak se může rozběhnout nekonečná diskuse, kde budou mít největší vliv nejhlasitější jedinci.