5. 10. 2020 Mgr. Petr Hlušička
Aktuální situace vyžaduje zavádění opatření, které se ne vždy setkávají s pochopením či ochotou. A to především díky dočasnému rozvolnění a následnému zpřísnění pravidel s ohledem k současné situaci. Můžeme se setkat s tím, že zaměstnanci jsou vůči jejich znovuzavedení negativně nastavení. Jak na to?
Zavedení obdobných opatření může být nepříjemná, ale nutná práce. Vedoucí musí umět vysvětlit a vykomunikovat opatření takovým způsobem, aby je podřízení akceptovali a dodržovali. To nemusí být vždy jednoduché. Můžete využít několik tipů, které pomohou překonat největší odpor.
- Přehledně a hned
V případě zavádění nepopulárních opatření či změn, upřednostňujte jejich implementaci, a především komunikaci najednou a komplexně. V okamžiku, kdy je budete zavádět postupně, tak budete pouze stupňovat averzi vůči nim a lidé se budou pouze ptát co nás ještě čeká…
Komunikujte změny pokud možno jako ucelený balíček a narovinu. Opatření by měla být systematická a efektivní, ale zároveň by měla v sobě obsahovat logiku. Lidem by měla dávat smysl a ukazovat, že je vaším cílem dělat maximum proto, abyste měli situaci pod kontrolu.
- Komunikujte smysl
Stejně jako jsou důležitá samotná opatření, která chceme zavádět, tak neméně zásadní je jejich správná komunikace. Musíme být schopni lidem vysvětlit, proč jednotlivá opatření zavádíme a proč je nutné je dodržovat. Především jaký význam mají pro fungování firmy a zdraví všech zaměstnanců včetně jejich blízkých.
Primárním cílem je naše zaměstnance uklidnit a zároveň je namotivovat a přimět k dodržování samotných pravidel. Současně byste měli být schopni poskytovat validní a spolehlivé informace.
Případná diskuse se na dané téma by měla být pouze na to „jak“ opatření optimálně s ohledem k provozu a podmínkám implementovat a ne „zda či jestli“ je implementovat. Jejich účast Vám pomáhá vtáhnout zaměstnance do společného řešení a přirozeně snižuje napětí vůči nim, protože se na nich podíleli.
- Buďte příkladem
Jakékoliv opatření nemohou nikdy vzbudit nejen důvěru, ale ani naději na přijetí, pokud nejsou dodržovány samotným vedením (především přímým nadřízeným). Podřízení musí vidět vůli k zavedení těchto opatření a jasný tah na branku.