16. 11. 2020 Mgr. Petr Hlušička
Poslední dobou se můžeme poměrně často setkat se záměrným porušováním pravidel. Nemusí se jednat přímo o nedodržování 3R, ale naopak o pravidla chování či komunikace. Vliv na to má samozřejmě i hektická doba či pozornost vedení zaměřená na jiné priority. O to zásadnější dopady to může mít a hůře se nám následně bude sjednávat náprava.
Toto rozvolnění může mít nejdříve podobu nenápadného překračování pravidel, například chování, norem (například pozdních příchodů). To vše může v počátku probíhat u jednotlivců, kteří tímto mohou testovat co si mohou dovolit až následně u celých týmů. Přestože tyto projevy mohou být zprvu mimo rozlišovací schopnosti vedoucích, tak se mohou poměrně snadno rozvinout v nové normy chování, konflikty a následné dopady na celý kolektiv.
Autorita
V okamžicích, kdy se naše pozornost obrací k důležitým prioritám, tak se může poměrně snadno stát, že přestaneme věnovat adekvátním pozornost tomu, co se děje v našich týmech. Do toho v současné situaci může vstupovat i horší možnost či prostor pro komunikaci a interakci, který může být způsobený aktuálními omezeními.
Každý tým přirozeně potřebuje autoritu, která nastavuje cíle a udržuje pravidla. Když dlouhodobě ztrácíme kontakt a přehled toho, co se v týmu odehrává, tak může docházet k rozvolňování nastavených pravidel a jejich dodržování. Právě z tohoto důvodu musíme věnovat adekvátní pozornost právě i těmto detailům.
Buďte aktivní
Porušování pravidel, nevhodné jednání a s tím spojená konfrontace jsou jedna z věcí, kterým se většina lidí snaží spíše vyhnout. V roli vedoucího musíte naopak aktivně vystoupit a jednat. Vaší úlohou je udržet si racionální uvažování a zvládnout jednání pod tímto tlakem.
Přistupujte k tomuto typu situací vždy aktivně a nezavírejte před nimi oči. Naučte se o nich otevřeně komunikovat a diskutovat.
Nastavení pravidel
Z pohledu vedoucího je potřeba si uvědomit, že vaším cílem není trestat, ale zvládnout negativní projevy a znovu nastavit pravidla a hranice, které chcete dodržovat a které jsou nepřekročitelné. Důležitou zásadou je jednoznačně nastínit důsledky, které budou následovat, pokud bude aktuální jednání pokračovat. Zároveň poskytněte alternativu, kam směřovat svoji pozornost a aktivitu.
Komunikace situace
V okamžiku, kdy na danou situaci zareagujeme a napravíme, tak je stejně tak zásadní ji vhodnou formou odkomunikovat směrem k ostatním. Nejedná se o veřejné poukazování toho, co kdo provedl, ale naopak o jasný signál toho, co je dle Vás přijatelné a kde vede hranice vhodného chování v pracovním prostředí.
Buďme nositeli hodnot
Jako vedoucí jsme nositeli hodnot a vizí, kterých jsme zastánci, ať si to uvědomujeme nebo ne. Pokud budeme dávat prostor nekorektnímu jednání, tak nejenomže se nám z daných projevů stane nová norma, ale také ztratíme respekt a důvěru většiny našich podřízených. Buďme vzorem a inspirací pro naše podřízené.