14. 12. 2020 Mgr. Petr Hlušička
Konec roku je často spojován s uvolněnější atmosférou, sháněním dárků a dotahováním pracovních úkolů. Z pohledu vedoucího pracovníka je to naopak ideální období pro zhodnocení uběhlého období, poskytováním zpětné vazby, stmelení týmu a podpory motivace svých podřízených.
Přestože závěr roku může být standardně zajímavá kombinace hektického dotahování pracovních úkolů společně se sháněním posledních dárků a přípravou na vánoční radovánky, tak se toto období vyloženě hodí nejen pro retrospektivu v rámci pracovního týmu, ale i pro podporu a motivaci našich lidí.
Současná doba je poznamenaná neustálými změnami a nejistotami, stejně jako omezením sociálního kontaktu. O to více je důležité poskytovat lidem určitou míru nadhledu, zpětné vazby a motivace do dalšího roku. To může zásadním způsobem upevnit nejen vazby v rámci týmu a vůči vedoucímu, ale především vztah vůči firmě jako takové.
- Zhodnocení uplynulého období
Tento prostor bývá vedoucími někdy zbytečně vnímán pouze jako čas, kdy k zaměstnancům dle tabulek a výstupů předáme určité plusy či mínusy. Včetně prezentace na téma, jak se nám v daném období dařilo. Někdy na to může být navázána finanční odměna, která je z pohledu lidí i vedení brána jako „to zásadní“. Pravdou je, že finanční bonus může být příjemný, pro někoho i důležitý, ale podstata je trošku hlubší.
Zapomínáme na to, že samotný finanční bonus vždy bude mít pouze krátkodobý efekt, a ne pro každého bude dostatečný. Naopak dlouhodobější dopad a efekt, a to téměř na každého z nás, bude mít otevřená „zpětná vazba“ k tomu, jak jsme si vedli a jak nás naše okolí vnímá. V okamžiku, kdy lidem ukážeme, že jsou pro nás důležití a jejich práce je pro nás smysluplná a má význam, tak si to budou pamatovat mnohem déle než pouhý finanční bonus.
- Vize a plány do budoucna
To, že se s týmem podělíme o to, jako projekty nebo zakázky nás v nadcházejícím roce čekají, má několik dopadů. Dáváme lidem jasný signál, že jsou s námi na jedné lodi a mají právo tyto informace znát. Samozřejmě pokud to situace umožňuje a zároveň na adekvátní úrovni a množství informací. Tím pomáháme budovat pocit sounáležitosti s firmou.
Zároveň předáváme informaci, že se firmě daří a mají v ní určité jistoty. A neméně podstatné je pro ně také sdělení, že s nimi počítáme a jsou součástí plánů samotné firmy.
- Přání do Nového roku
V rámci osobního setkání při zpětné vazbě můžete popřát pěkné prožití svátků a vše nejlepší do Nového roku. Vedoucí je nositelem hodnot a vizí, které přirozeně přejímají lidé kolem něj. Stáváte se vzorem, který udává to, jak se lidé v týmu k sobě budou chovat a co budou napodobovat. Poskytněte jim adekvátním příklad toho, jak chcete, aby spolu komunikovali.