29. 11. 2021 Mgr. Petr Hlušička
Hodnotící pohovory realizujeme v průběhu celého roku, přesto je často spojujeme s jeho závěr. Hlavním důvodem je určité zhodnocování a bilancování, které sama o sobě toto období přináší. Důležitým aspektem, který můžeme v rámci pohovorů využít, je sebehodnocení ze strany samotného zaměstnance. To přináší mnohé výhody.
V případě, že v rámci hodnotícího pohovoru dáme prostor i samotnému zaměstnanci k zhodnocení jeho výkonu, tak můžeme výrazným způsobem zvýšit jeho pozitivní dopady.
Tato realizace může vypadat klidně i tak, že na začátku poprosíme zaměstnance ať se pokusí shrnout co se mu v průběhu daného období povedlo a v čem byli naopak mezery. A to ať z pohledu výkonu, komunikace nebo interakce. V případě slabších míst ho můžeme vést k tomu, ať sám navrhne, co může pro příště realizovat jinak, aby k nim nedocházelo nebo co k tomu potřebuje od nás.
V rámci tohoto průběhu může docházet k několika důležitým věcem:
- Překonávání vnitřních obran
V případě, že ze strany zaměstnance zazní i negativní stránky, týkající se jeho práce nebo chování, tak tím sám překonává možné vnitřní bariéry. Ty se nám automaticky a nevědomě spouští, když dostáváme zpětnou vazbu, hodnocení nebo kritiku od druhých.
Jejich překonávání je vždy první krok při předávání negativní zpětné vazby, tak aby nad konkrétním podnětem začal dotyčný přemýšlet a dál s ním pracovat. V podstatě se tímto krokem dostáváte k samotné podstatě již ve fázi přijetí dané problematiky hodnoceným.
- Učení sebeevaluaci a korekce sebenáhledu
Tím, že zaměstnanec začíná přemýšlet nad svým vlastním výkonem a zároveň se ho snaží hodnotit a následně verbalizovat, tak ho přirozeným způsobem vedeme i k dalšímu seberozvoji. Začíná uvažovat nad svými kroky a jejich dopady.
Tím, že mu následně dáváte k daným bodům svůj pohled zvenku a tím mu nastavujete zrcadlo, tak dochází ke korekci tohoto sebehodnocení. Postupně se tak může zpřesňovat tato jeho dovednost.
- Přebírání iniciativy v mezidobí
Pokud navíc tento způsob vedení hodnotících pohovorů zavedete jako pravidelný, tak bude docházet k sebehodnocení a korekci vlastního chování i v mezidobí. Zaměstnanec bude mít tendenci ještě před samotným pohovorem přemýšlet nad možnými pozitivy i negativy v rámci jeho výkonu a uvažovat v kontextu jeho úpravy.
- Jiná perspektiva
Informace, které nám zaměstnanec sděluje pro nás ve většině nemusí být ničím nové. Ale můžou být pro nás přínosné i v tom, že se dozvídáme, jak svoji práci, sám sebe i svůj výkon vnímá samotný zaměstnanec. To nám může dál pomáhat při další práci s ním, například z pohledu motivace.