19. 9. 2022 Mgr. Petr Hlušička
Při práci s týmem si všímáme především nastavování cílů, produktivity, efektivity a ziskovosti. Na vedlejší koleji, jestli vůbec, zůstává kvalita komunikace a často i vztahy. Ve skutečnosti se ale nemůžeme dopouštět větší chyby, protože právě toto jsou proměnné a podmínky, které nám zásadně ovlivňují od výsledků až po spokojenost.
V současné době nám velké množství výzkumů dává jasnou informaci o tom, že smysluplné vazby na pracovišti jsou hnacím motorem nejen pracovních výsledků. Dotýkají se našich základních lidských potřeb a jsou pro fungování týmu klíčové.
Podle výsledků studií, jsou zaměstnanci s úzkými vazbami v práci produktivnější, kreativnější a jsou schopni navazovat efektivní spolupráci. Včetně tak podstatného faktoru, že téměř nedochází k fluktuaci a případnému pracovnímu vyhoření.
Oproti tomu, kdy na pracovišti nedochází k budování vzájemných vazeb, tak pracovní skupiny dosahují výrazně horších výsledků, zvyšuje se množství konfliktů a je zásadně vyšší vyhoření i fluktuace. Popřípadě dochází k módnímu „quite quitting.“ Na takovém pracovišti se zaměstnanci jednoduše hůře soustředí a ztrácí zájem o práci i své okolí.
Většina populace si uvědomuje význam a hodnotu vztahů, navíc po době, která jim moc neprospívala. Logicky z toho ale můžeme vyvozovat otázku, co pro to na pracovišti můžeme udělat. A jaký vliv na to má nebo může mít zaměstnavatel či vedoucí pracovník.
Odpovědí je, že klíčovou osobou je vždy přímý nadřízený. Dobré vztahy samozřejmě nemůžeme nařizovat, ale můžeme v této oblasti být vhodným vzorem a správnými kroky je podporovat a vytvářet vhodné prostředí.
Vzájemné vazby se vytváří nejen na základě konkrétních účastníků, ale také vhodných podmínek.
Často předpokládáme, že když dáme několik lidí pod jednoho vedoucího, tak vznikne tým. Ve většině případů vzniká spíše pracovní skupiny. Zásadním aspektem vedení týmů je proto zajistit, aby zaměstnanci vnímali své kolegy nejen jako spolupracovníky, ale jako členy týmu. Otázkou je, jak?
Klíčem jsou společné cíle nebo zkušenost týmové práce na společném cíli, to při vhodném vedení a podmínkách podporuje rozvoj vzájemných vazeb a přátelství. Studie ukazují, že pracovníci, kteří považují své kolegy za zásadní pro svůj úspěch, navazují užší přátelské vztahy, mají méně neshod a považují svou práci za smysluplnější.
Komplikací v mnoha organizacích je, že společné cíle je často překvapivě obtížné identifikovat. Právě tehdy, když nemáme pocit, že se naše cíle shodují s cíli našich kolegů, jsme svědky vzniku klik, třenic a konfliktů. V okamžiku, kdy vedoucí dokáže stanovit a pojmenovat společné cíle, tak může dojít k zásadnímu posunu směrem k vytvoření týmu. Takovému, který bude fungovat i mimo kancelář.
Co můžete na svém pracovišti udělat pro to, aby se zlepšila komunikace a zlepšili se i vztahy?