24. 4. 2023 Mgr. Petr Hlušička
V každém kolektivu se mohou vyskytnout destruktivní typy lidí, kteří svým chováním negativně ovlivňují celkovou atmosféru, vztahy a výkon týmu. Tyto osoby mohou být kritici, konfliktní, neochotní spolupracovat nebo sabotovat práci ostatních. Pokud takové chování nezvládneme včas řešit, může to vést k narušení produktivity, snížení morálky týmu, a dokonce k odchodu jiných kvalitních členů týmu. Co s tím?
Destruktivní členové týmu mohou způsobit mnoho problémů a negativně ovlivnit celkovou výkonnost týmu. Pokud se v týmu objeví destruktivní člen, je důležité včas rozpoznat jeho chování a proaktivně přistoupit k hledání řešení. Vyčekávání nebo odkládání může celou situaci naopak zhoršit.
Jako první krok je důležité poznat, o jaký typ chování nebo přístupu se jedná. Tomu následně budeme upravovat a přizpůsobovat vhodné řešení. Všeobecně ale platí, že je zásadní si zezačátku zodpovědět několik otázek, které nám pomohou rozklíčovat závažnost situace.
- Nenastartovala nějaká situace toto chování? Např. v osobní rovině
- Jednak tak se všemi nebo jenom se mnou nebo jiným členem týmu?
- Nepřeháním nebo neberu si něco moc osobně?
- Nepomůže rozhovor mezi čtyřma očima?
Pokud Vám odpovědi na otázky opravdu dále ukazují na tohoto člena týmu, jeho chování se opakuje a dále ovlivňuje celkovou atmosféru týmu, tak je pravděpodobné, že se jedná o destruktivní typ člověka. Reakce na jeho chování by měla být rychlá a srozumitelná. Jednání s ním může být náročné, ale je důležité kvůli fungování a produktivitě celého týmu.
V jeho rámci se můžete držet několika zásad:
Podmínky – Rozhovor by měl probíhat mezi čtyřma očima v bezpečném prostředí pro oba zúčastněné.
Záměr schůzky – Buďte srozumitelní a konkrétní v tom, co vnímáte jako nepřijatelné.
Cíle – Jasně nastavte cíle, které musí být konkrétní a měřitelné. Chtějte návrh řešení a trvejte na změně.
Podpora – Vyslechněte si jeho pohled na věc i možné příčiny. S tím, že jste ochotni ho podpořit při změně.
Návazné schůzky – v předem naplánovaném termínu společně projděte změny, které se odehrály a naplnění jednotlivých cílů.
Důležité je si uvědomit, že destruktivní člen týmu může být důsledkem nevyvážené dynamiky celého týmu. V takovém případě může být vhodné revidovat celkovou komunikaci a pracovní procesy, aby se minimalizovalo riziko opakování podobné situace v budoucnu.