20. 5. 2024   PhDr. Vojtěch Bednář

Tato otázka vypadá na první pohled jednoduše, ale jednoduchá není. Pokud na ni umíme odpovědět, umíme je motivovat, aby do práce chodili rádi.

Zkuste se kteréhokoli zaměstnance zeptat, proč chodí do práce. Nejpravděpodobnější odpověď bude „pro peníze“. Ať už se bavíte se špičkovým specialistou, nebo s pomocným dělníkem, je tato odpověď pouze částí, přesněji řečeno třetinou pravdy.

Naprostá většina lidí vykonává to, čemu říkáme „práce“, ať už v zaměstnání či jinak z kombinace tří hlavních důvodů – tak zvaných základních motivátorů. Prvním je odměna: výplata, ale třeba také benefity. Pracujeme proto, že potřebujeme prostředky na svou obživu a také proto, že potřebujeme mít pocit, že je naše práce odměněna.

Druhým hlavním důvodem toho „proč pracujeme“ a základním motivátorem jsou lidé. Konkrétně ti lidé, se kterými se v práci každodenně potkáváme. Mohou to být kolegové, ale také třeba zákazníci, lidé, kteří jsou nám nablízku a my jim. Zkuste si představit, že by vám dal někdo peníze odpovídající výplatě, ale do práce byste už nechodili. I když na první pohled je to představa velice lákavá, ti lidé by vám brzy chyběli.

Třetím základním motivátorem je to, že naše práce má smysl. Několikrát jsme se setkali se situací, kdy lidé dělali dobře placenou práci v příjemném sociálním prostředí, ale tato práce zcela postrádala smysl, důvod, užitečnost. Důsledkem bylo, že i když měli peníze a neměli důvody si stěžovat na vztahy, odcházeli.

 tmot

 

Když si výše popsané představíte jako trojúhelník, pak platí, že každý z nás má motivační těžiště. Je to naše ryze individuální kombinace základních motivátorů. Pro někoho je důležitá odměna a smysl (často vysoce kvalifikované profese), pro jiného odměna a lidé (často méně kvalifikované profese) pro dalšího smysl a lidé (pomáhající profese). Pokud známe své zaměstnance a víme, kde je jejich pomyslný „střed“, pak víme i čím a jak je můžeme motivovat.

Přejeme vám, abyste věděli, čím motivovat vaše lidi. Pokud si nejste jistí, nebo se potřebujete poradit, obraťte se na nás. Rádi vám pomůžeme.

 

Přihlásit odběr na LinkedIn

PhDr. Vojtěch Bednář

PhDr. Vojtěch Bednář

Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Pracuji s manažery a vedoucími pracovníky na všech úrovních a pomáhám jim pracovat s lidmi. Efektivně, smysluplně a přátelsky.

více o autorovi
články autora

Mgr. Petr Hlušička

Mgr. Petr Hlušička

Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

více o autorovi
články autora

PhDr. Jan Drahoňovský

PhDr. Jan Drahoňovský

Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

více o autorovi
články autora

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Jako advokát s výlučnou specializací na pracovní právo jsem s našimi klienty absolvoval nespočetně kontrol ze strany inspekce práce, stejně tak jako mám za sebou nepřeberná jednání s odborovými organizacemi a soudní řízení týkající se pracovního práva (pracovní úrazy, nemoci z povolání, odstupné, neplatné výpovědi a okamžitá zrušení, spory z kolektivních smluv, diskriminace, náhrada škody aj.).

více o autorovi
články autora


© 2024 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520