20. 5. 2024 PhDr. Vojtěch Bednář
Tato otázka vypadá na první pohled jednoduše, ale jednoduchá není. Pokud na ni umíme odpovědět, umíme je motivovat, aby do práce chodili rádi.
Zkuste se kteréhokoli zaměstnance zeptat, proč chodí do práce. Nejpravděpodobnější odpověď bude „pro peníze“. Ať už se bavíte se špičkovým specialistou, nebo s pomocným dělníkem, je tato odpověď pouze částí, přesněji řečeno třetinou pravdy.
Naprostá většina lidí vykonává to, čemu říkáme „práce“, ať už v zaměstnání či jinak z kombinace tří hlavních důvodů – tak zvaných základních motivátorů. Prvním je odměna: výplata, ale třeba také benefity. Pracujeme proto, že potřebujeme prostředky na svou obživu a také proto, že potřebujeme mít pocit, že je naše práce odměněna.
Druhým hlavním důvodem toho „proč pracujeme“ a základním motivátorem jsou lidé. Konkrétně ti lidé, se kterými se v práci každodenně potkáváme. Mohou to být kolegové, ale také třeba zákazníci, lidé, kteří jsou nám nablízku a my jim. Zkuste si představit, že by vám dal někdo peníze odpovídající výplatě, ale do práce byste už nechodili. I když na první pohled je to představa velice lákavá, ti lidé by vám brzy chyběli.
Třetím základním motivátorem je to, že naše práce má smysl. Několikrát jsme se setkali se situací, kdy lidé dělali dobře placenou práci v příjemném sociálním prostředí, ale tato práce zcela postrádala smysl, důvod, užitečnost. Důsledkem bylo, že i když měli peníze a neměli důvody si stěžovat na vztahy, odcházeli.
Když si výše popsané představíte jako trojúhelník, pak platí, že každý z nás má motivační těžiště. Je to naše ryze individuální kombinace základních motivátorů. Pro někoho je důležitá odměna a smysl (často vysoce kvalifikované profese), pro jiného odměna a lidé (často méně kvalifikované profese) pro dalšího smysl a lidé (pomáhající profese). Pokud známe své zaměstnance a víme, kde je jejich pomyslný „střed“, pak víme i čím a jak je můžeme motivovat.
Přejeme vám, abyste věděli, čím motivovat vaše lidi. Pokud si nejste jistí, nebo se potřebujete poradit, obraťte se na nás. Rádi vám pomůžeme.