29. 9. 2025 PhDr. Vojtěch Bednář
Příchod nového člověka do týmu je náročná záležitost, jak pro nováčka samotného, tak i pro jeho tým. Jak ho zvládnout hladce a bez problémů?
Za úspěšnou adaptaci nového člena týmu zodpovídá jeho vedoucí. Kromě představení nováčka týmu, které by měl vždy provádět vedoucí osobně, a kromě jeho základního zaškolení je odpovědný za to, jak je nováček týmem přijat a jak se mu povede se zapojit jak do jeho práce, tak i struktury společenských vztahů. Tato pravda je nepopulární – a mnoho vedoucích se z ní snaží z různých důvodů „uhnout“, ale to nic nemění na její podstatě i významu.
Ve většině případů je kritickým obdobím 2 a 4 týdny a následně 3 měsíce od příchodu nováčka. Po 2 týdnech by měl být schopen rozumět základním parametrům fungování týmu, rozumět pravidlům a orientovat se v lidech. Ti by s ním měli aktivně komunikovat, pokud možno i nad rámec běžného pracovního styku. Jednoduše řečeno měl by „vědět kde je toaleta a lidé by ho měli zdravit“.
Po 4 týdnech práce by nováček měl být schopen, pokud možno fungovat jako plnohodnotný člen týmu. Měl by vědět, kdy a jak má plnit standardní úkoly a měl by být schopen poznat, kdy je třeba plnit úkol nestandardní. V takovém případě by měl vědět, na koho se obrátit a neměl by se bát na příslušné lidi obracet.
Po 3 měsících by měl být plně integrován. Pokud se to nepovedlo v tomto období, bude to v následujícím mnohem obtížnější. Měl by umět plnit běžné úkoly a reagovat na nestandardní situace, dá se předpokládat, že už má v rámci týmu své víceméně pevné místo.
Výše popsané milníky samozřejmě neplatí všude a pro všechny stejně, ale pro základní orientaci v adaptačním procesu nám postačují.
Co udělat proto, aby byla adaptace nováčka co nejsnazší?
V prvé řadě škálujte úkoly. Na počátku adaptačního procesu by měly více obecné a jednodušší, na konci specifické. Ruku v ruce s tím by měl jít nárůst samostatnosti – na začátku pracovník potřebuje více pomoci od svých kolegů i nadřízených, na konci by měl být schopen fungovat samostatně. Pokud zaměstnanec ještě tři měsíce po příchodu na pracoviště vyžaduje aktivní asistenci kolegů, už je to jimi obvykle vnímáno jako negativní.
Sledujte výkonnost a chybovost. Řada lidí funguje tak, že na začátku pracuje co nejusilovněji, aby se „ukázali“, ale jejich výkon po několika týdnech relativně klesá. Je to normální a není to chyba, důležité je, aby se výkon nováčka udržel na přijatelné úrovni. Více chyb na začátku také není závada, a dokonce není neobvyklé ani to, že pracovník po bezchybném příchodu do práce začne viditelně chybovat a je potřeba ho postupně korigovat, než se dílčími zlepšeními dostane na přijatelnou pracovní úroveň. Je to běžný průběh adaptace, důležité je opět to, aby po přibližně třech měsících bylo vše „v normě“.
Zajímá vás adaptace nováčků na pracovišti více? Připojte se k našemu webináři na toto téma: již 23. října online. Více informací a přihlášení najdete zde.
