29. 9. 2025   PhDr. Vojtěch Bednář

Příchod nového člověka do týmu je náročná záležitost, jak pro nováčka samotného, tak i pro jeho tým. Jak ho zvládnout hladce a bez problémů?

Za úspěšnou adaptaci nového člena týmu zodpovídá jeho vedoucí. Kromě představení nováčka týmu, které by měl vždy provádět vedoucí osobně, a kromě jeho základního zaškolení je odpovědný za to, jak je nováček týmem přijat a jak se mu povede se zapojit jak do jeho práce, tak i struktury společenských vztahů. Tato pravda je nepopulární – a mnoho vedoucích se z ní snaží z různých důvodů „uhnout“, ale to nic nemění na její podstatě i významu.

Ve většině případů je kritickým obdobím 2 a 4 týdny a následně 3 měsíce od příchodu nováčka. Po 2 týdnech by měl být schopen rozumět základním parametrům fungování týmu, rozumět pravidlům a orientovat se v lidech. Ti by s ním měli aktivně komunikovat, pokud možno i nad rámec běžného pracovního styku. Jednoduše řečeno měl by „vědět kde je toaleta a lidé by ho měli zdravit“.

Po 4 týdnech práce by nováček měl být schopen, pokud možno fungovat jako plnohodnotný člen týmu. Měl by vědět, kdy a jak má plnit standardní úkoly a měl by být schopen poznat, kdy je třeba plnit úkol nestandardní. V takovém případě by měl vědět, na koho se obrátit a neměl by se bát na příslušné lidi obracet.

Po 3 měsících  by měl být plně integrován. Pokud se to nepovedlo v tomto období, bude to v následujícím mnohem obtížnější. Měl by umět plnit běžné úkoly a reagovat na nestandardní situace, dá se předpokládat, že už má v rámci týmu své víceméně pevné místo.

Výše popsané milníky samozřejmě neplatí všude a pro všechny stejně, ale pro základní orientaci v adaptačním procesu nám postačují.

Co udělat proto, aby byla adaptace nováčka co nejsnazší?

V prvé řadě škálujte úkoly. Na počátku adaptačního procesu by měly více obecné a jednodušší, na konci specifické. Ruku v ruce s tím by měl jít nárůst samostatnosti – na začátku pracovník potřebuje více pomoci od svých kolegů i nadřízených, na konci by měl být schopen fungovat samostatně. Pokud zaměstnanec ještě tři měsíce po příchodu na pracoviště vyžaduje aktivní asistenci kolegů, už je to jimi obvykle vnímáno jako negativní.

Sledujte výkonnost a chybovost. Řada lidí funguje tak, že na začátku pracuje co nejusilovněji, aby se „ukázali“, ale jejich výkon po několika týdnech relativně klesá. Je to normální a není to chyba, důležité je, aby se výkon nováčka udržel na přijatelné úrovni. Více chyb na začátku také není závada, a dokonce není neobvyklé ani to, že pracovník po bezchybném příchodu do práce začne viditelně chybovat a je potřeba ho postupně korigovat, než se dílčími zlepšeními dostane na přijatelnou pracovní úroveň. Je to běžný průběh adaptace, důležité je opět to, aby po přibližně třech měsících bylo vše „v normě“.

Zajímá vás adaptace nováčků na pracovišti více? Připojte se k našemu webináři na toto téma: již 23. října online. Více informací a přihlášení najdete zde.

Přihlásit odběr na LinkedIn

PhDr. Vojtěch Bednář

PhDr. Vojtěch Bednář

Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Pracuji s manažery a vedoucími pracovníky na všech úrovních a pomáhám jim pracovat s lidmi. Efektivně, smysluplně a přátelsky.

více o autorovi
články autora

Mgr. Petr Hlušička

Mgr. Petr Hlušička

Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

více o autorovi
články autora

PhDr. Jan Drahoňovský

PhDr. Jan Drahoňovský

Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

více o autorovi
články autora

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Jako advokát s výlučnou specializací na pracovní právo jsem s našimi klienty absolvoval nespočetně kontrol ze strany inspekce práce, stejně tak jako mám za sebou nepřeberná jednání s odborovými organizacemi a soudní řízení týkající se pracovního práva (pracovní úrazy, nemoci z povolání, odstupné, neplatné výpovědi a okamžitá zrušení, spory z kolektivních smluv, diskriminace, náhrada škody aj.).

více o autorovi
články autora

Petr Ševčík

Petr Ševčík

Jako Interim Change Manager Petr působí coby lídr a realizátor firemních transformací a změn. Manažersky vstupuje do firem, které mají problémy ve výkonnosti, strategii či organizaci nebo potřebují nastartovat a řídit rozvoj.

více o autorovi
články autora


© 2025 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520

Today 270

Yesterday 368

Week 270

Month 9697

All 193031

Currently are 37 guests and no members online

Kubik-Rubik Joomla! Extensions