20. 1. 2020
„…Našim problémem je člověk, který přišel do firmy nedávno od konkurence na nižší manažerskou pozici. Výborně rozumí tomu, co má dělat, ale je arogantní, zlý, zbytečně křičí na lidi. Nechceme o něj přijít, ale takto to dál nepůjde“
odpovídá: PhDr. Vojtěch Bednář
V první řadě je třeba říct, že s podobným problémem rozhodně nejste sami. Vysoce kvalifikovaní, ale lidsky obtížně snesitelní lidé se vyskytují, ať už jako manažeři, a nebo častěji jako experti (na Firemním sociologovi jsme o tom, jak s nimi vycházet již psali a odkaz najdete níže). Předpokládám, že chování tohoto člověka došlo do fáze, kdy vadí jeho kolegům a kdy si ho už tzv. všímají i nadřízení, ale prozatím neproběhl žádný cílevědomý pokus ho změnit a případné náznaky jednoduše nefungují.
Z našich zkušeností doporučujeme, abyste se nesnažili změnit chování problémového člověka tím, že mu budete cokoli naznačovat, ale aby si vyřešení této nepříjemné situace vzal za své jeden člověk, který s tím je schopný něco udělat a současně je ochoten nést zodpovědnost za výsledek. První, s kým by si měl tento člověk promluvit – klidně, vstřícně a bez emocí – je sama problémová osoba. Je docela pravděpodobné, že ani neví o tom, že je něco špatně a střídmé, věcné, vysvětlení může pomoci více, než se zdá.
Pokud nepomůže, je na řadě autorita. Mluvím o nadřízených dané osoby, kteří jsou sto ji vysvětlit, že práce ve firmě vyžaduje určité standardy chování, které chceme od sebe i od ostatních, a tedy i od něj. Toto „přátelské vysvětlení“ autoritou je někdy potřeba opakovat, u některých lidí i vícekrát, ale mívá pozitivní efekt. Pokud se nicméně takový efekt neprojeví, je třeba přikročit k dalšímu kroku, kterým je zasahování do konkrétních situací. Problémovému pracovníkovi nebudeme vysvětlovat „jak by to mělo vypadat“, ale v okamžiku, kdy se chová nevhodným způsobem mu jasně a srozumitelně ukážeme, že toto konkrétní chování si nepřejeme (zda je třeba dávat pozor nato, abychom ho neponížili před ostatními).
Změna může nějakou dobu trvat, nemusí přijít najednou a může trpět regresy, kdy je pracovník zdánlivě již v pořádku, ale nečekaně se opět projeví negativně, ale je třeba na ni pracovat. Pokud trvá již příliš dlouho, a nedaří se, a pokud jste zodpovědní za adaptaci dané osoby, kontaktujte nás, rádi vám pomůžeme.
Více informací o tom, co dělat s „arogantním expertem“ najdete zde.