7. 1. 2019 Mgr. Petr Hlušička
V poslední době se u nás ve firmě začali kupit situace, kdy se dva týmy, které spolu mají spolupracovat a jejichž práce na sebe navazuje, začali škorpit. Začalo to drobnostmi, které jsme nechtěli ani řešit, protože se jednalo o malichernosti, ale postupně se situace zhoršovala. Lidé si začali dělat naschvály a přestala s nimi být rozumná řeč.
Jsme normální výrobní firma s cca 850 lidmi a situace se spustila mezi dvě týmy o cca 20 lidech, jejichž provozy na sebe navzájem navazují. Očekávali jsme, že si to chlapi mezi sebou vyříkají a že takovými věcmi se vůbec nemusíme zabývat. Začalo to drobnými neshodami, které se postupně rozběhli do toho, že si začali navzájem přehazovat zmetkovitost a dospělo to k tomu, že si začali dělat naschvály. Přestali spolu komunikovat a zatáhli do toho další lidi z firmy. Nedaří se s nimi rozumně mluvit a jasným argumentům nenaslouchají.
Možná řešení:
Kontrola nad situací v kolektivu - Důležité je si uvědomit, že je důležité zastavit neadekvátní a nevhodné chování v okamžiku kdy se vyskytne. Konflikty se ve většině případů spouští formou laviny, spouští ji relativní maličkost. V rozběhlém konfliktu vystupují na povrch emoce a velmi často se vyskytuje myšlení „my vs oni“.
Je zásadní danou situaci zastavit a uklidnit co nejdříve. To by mělo probíhat pokud možno se všemi zúčastněnými a nedovolit zásadní diskusi na téma, kdo co a komu provedl. Můžete tak orientovat dané setkání směrem, co se nebude odehrávat, jakým způsobem budeme vzájemně komunikovat a jak budeme danou situaci řešit. Můžete tak zachovat tvář všech zúčastněných a neorientovat jejich pozornost k vzájemným křivdám a přešlapům.
Postup
Při řešení konfliktních situací je důležité dodržovat základní pravidla, která zvyšují pravděpodobnost pozitivního výsledku.
- Vyjasněte si, že vaším společným cílem je nalézt řešení.
- Mluvte o konkrétních událostech a chování, které považujete za neakceptovatelné a nepřijatelné.
- Nehledejte příčiny nebo viníky, ale oznamte, že v případě opakování, vyvodíte jasné důsledky.
- Stanovte priority a body v kterých je potřeba najít řešení.
- Jasně nastavte požadavky na jednotlivé zúčastněné a postup, který od nich očekáváte.
Konflikt je jedna z věcí, které se většina lidí snaží vyhnout nebo čeká, jak vše dopadne. V roli vedoucího musíte naopak aktivně vystoupit a jednat. Na zúčastněné často působí poměrně silné emoce a situace se může velmi snadno vyhrotit. Vaší úlohou je udržet racionální uvažování u sebe i svých podřízených. A zároveň dát zúčastněným i jejich okolí najevo, že toto chování není akceptovatelné.
Tip: Zajímá vás toto téma? Přečtěte si článek na partnerském serveru Vlastní Cesta.
Je důležité si udržet nadhled a nebrat danou situaci příliš osobně. Přistupujte ke konfliktům jako k situacím, které potřebují řešení. Nevytvářejte z nich prostor pro hádku či spor. Přiveďte zúčastněné k pracovnímu stolu, kde se budete společně snažit najít východisko a řešení příčin, které vás do daného bodu přivedli.