9. 12. 2012 Mgr. Petr Hlušička
Kvalita a úroveň komunikace na pracovišti fakticky ovlivňuje výkonnost a efektivitu dané společnosti. To jsou jasná fakta, často mechanicky prezentovaná. Málokdo se, ale zamyslí nad vlivy a dopady, které má na sociální klima a firemní kulturu.
Je důležité si uvědomit, že průměrný člověk stráví velkou část svého produktivního života v pracovním prostředí. Na pracovišti tak dochází nejen k uspokojování finančních a produktivních potřeb, ale také potřeb po vzájemné interakci a komunikaci.
V případě, že je ve společnosti z rozličných důvodů komunikace narušena, tak nedochází pouze ke snížení výkonosti v přímém důsledku, ale také v důsledku zvýšené tenze a stresu u zaměstnanců z důvodu neuspokojování potřeb. Často tak dochází ke spirálovému efektu, kdy se úroveň komunikace nadále zhoršuje.
Může docházet i ke vzájemnému soupeření, kdy zaměstnanci v důsledku stresu vnímají prostředí jako nepřátelské a budou mít snahu se prosadit na úkor svého okolí.
Častou příčinou zhoršené komunikace na pracovišti bývá nedostatečná informovanost a zkušenost vedoucích pracovníků, nejasně stanovená pravidla a normy nebo motivace zaměstnanců.
Naučit se dobře komunikovat se svými spolupracovníky je jeden ze základních kroků k prevenci takovýchto situací, ale také první krok k nápravě.
Doporučení ve třech oblastech:
Sdělování informací
- Včas si uvědomte obsah sdělení i to čeho tím chcete dosáhnout.
- Přizpůsobte způsob a styl sdělení danému prostředí.
- Věnujte pozornost tomu, jak lidé reagují na Vaše sdělení. Buďte připraveni ho upravit, pokud mu budou špatně rozumět nebo budou netrpěliví.
- Zakončete sdělení pozitivně.
Naslouchání
- Soustřeďte se na vzájemnou komunikaci a snažte se vnímat to, co Vám chce druhá strana sdělit.
- Poskytujte zpětnou vazbu a ověřujte si, zda jste danému sdělení správně porozuměli.
Neverbální komunikace
- Udržujte oční kontakt a omezte rušivá gesta.
- Buďte v otevřené pozici a snažte se působit uvolněně.
- Propojujte verbální i neverbální komunikaci. Nevysílejte smíšené signály.