21. 1. 2013 Mgr. Petr Hlušička
Při řešení problematických situací si často vystačíme s vlastními zkušenostmi a zavedenými postupy. Někdy se ovšem můžeme dostat do situace, kdy budeme muset hledat novou variantu, jak ji vyřešit.
Když se budeme zabývat novým a netradičním způsobem řešení, jiným než které máme naučené nebo předem nastavené, tak budeme využívat své kreativity. Tento způsob řešení a uvažování potřebuje něco více než pouze naše znalosti a schopnosti. Zároveň se nejedná o žádný chaotický způsob, ale naopak vyžaduje určité zásady a postupy.
Pokud se budeme bavit o kreativních způsobech řešení problémů jako o přístupu, tak nemáme na mysli specifické okamžiky, kdy dojde ke vnuknutí či náhodnému objevu. Princip kreativního řešení je poněkud komplikovanější a spočívá ve vývoji, který má určitá specifická stádia. Jedná se o systémovou strukturu s jasným průběhem.
Tip: Přečtěte si Jak na kreativní soustředění
Koncept kreativního řešení problémů
Jeden z nejznámějších konceptů kreativity pochází od A.F. Osborna, který je jedním z tvůrců moderního pojetí teorie kreativity. Jeho schéma názorně představuje jednotlivé fáze, kterými během procesu musíme projít.
- Zjištění faktů
Na počátku je nutné komplexní shromáždění konkrétních vstupních dat a informací. Základním předpokladem je existence problémové situace.
- Problém
Na základě zjištěných faktů musíme pojmenovat náš problém.
- Příprava
Během přípravy kompletujeme veškerá data potřebná pro samotné řešení problému. Nejedná se pouze o informace bezprostředně související s problémem, ale i data vztahující se rámcově k dané problematice (statistiky za minulá období, monitoring, průzkumy, ankety).
- Hledání nápadu
Prostředkem řešení problematické situace je nápad. K tomu slouží různé kreativní techniky (viz níže).
- Nalezení nápadu
Jedná se o dílčí úspěch, jelikož v předchozí fázi nebyla povolena jakákoliv kritika možných nápadů. V tuto fázi posuzujeme, zda je nápad odpovědí na problém.
- Hledání řešení
Zvolený nápad buď prakticky, nebo teoreticky aplikujeme na naši situaci a zhodnotíme ho - „zhmotnění nápadu“. Teprve po tomto posouzení můžeme nápad označit jako řešení.
- Zhodnocení řešení
Zde ověřujeme validitu nalezeného řešení, a zda se jedná o východisko ze vstupní problémové situace.
- Přijetí myšlenek
Nedílnou součástí celého systému kreativního řešení problému je realizace řešení a komplexní zhodnocení celého procesu. Zhodnocením je myšlena oboustranná výměna informací mezi všemi zúčastněnými.
Kreativní techniky
Kreativní techniky mají za úkol podporovat a usnadňovat kreativní činnost během jednotlivých fází řešení problému. Jsou určeny jak pro jednotlivce, tak i pro skupiny.
- Brainstorming
Tato technika je určena pro skupiny a je zaměřena na generování velkého počtu nápadů na dané téma.
- Synektika
Jedná se o poměrně rozšířenou techniku, která je postavena na principu analogií.
- Laterální myšlení
Technika, která funguje na principu narušení stagnujícího uvažování a jeho odklon k intuici a tvořivému uvažování.
- Myšlenkové mapy
Hledání řešení za pomoci specifického způsobu psaní poznámek, který nám pomáhá zaznamenání struktury řešeného problému a jeho pochopení nejen z hlediska prvků jeho struktury, ale i jejich vzájemných vazeb.
Kreativita v praxi
V naší dnešní společnosti můžeme mezi kreativní pracovníky zařadit téměř třetinu pracovní síly. To je výrazná změna oproti tomu, že ještě před sto lety se mezi ně patřilo zhruba deset procent. Vlivem informační technologií, ekonomických a sociálních změn se očekává další možný růst.
Navíc je i u dnešních manažerů kreativita při řešení problémů vnímána jako jedna z klíčových kompetencí. Patří mezi takové kompetence jako schopnost motivace či sebereflexe.
Zajímá vás kreativita více? Přečtěte si článek Kreativita není náhoda na serveru Vlastní Cesta