18. 3. 2013 Mgr. Petr Hlušička
Každý musí občas jednat s lidmi, s kterými se mu těžko komunikuje. Může se jednat o útočné, manipulativní nebo naopak o nepřístupné jedince. Co dělat v takovýchto případech?
Především je nutné si uvědomit, že konfliktním situacím se v životě nelze vyhnout. Je přirozené setkávat se s lidmi, kteří mohou mít odlišné cíle, motivy nebo i momentální rozpoložení. To, co nám pomůže tyto situace lépe zvládat, je několik zásad.
Být v klidu. Již připravenost na to, že se do podobné situace můžeme dostat, nám dává větší šanci, že ji následně lépe zvládneme. Důležité je zůstat v klidu a nepodléhat emocím. Pod vlivem stresu se totiž i pozitivně a konstruktivně naladění lidé mohou stát problematickými partnery pro komunikaci.
Rozkódování. Dále je důležité se zamyslet nad tím, o co se v dané situaci jedná. Jaké jsou pozice jednotlivých stran a jaké jsou jejich cíle. Buďte vnímaví k potřebám druhé strany. Pokuste se identifikovat její zájmy, to co potřebuje, co chce a po čem touží. S těmito informacemi již lze odhadnout, co může vyvolávat aktuální konflikt a co způsobuje problematickou komunikaci.
Volba postupu. Na základě tohoto zjištění můžete zvolit svůj další postup a načrtnout si možné varianty. Ideálním způsobem je orientovat komunikaci s druhou stranou na společné řešení problematické situace. Buďte vnímaví k reakcím Vašeho partnera a sami se snažte reagovat konstruktivně.
Shrnutí: Cílem každého jednání by mělo být hledání společného a oboustranně přijatelného řešení. V případě, že jednáme s problematickým partnerem, tak je nutné zamezit dalším konfliktům a konfrontacím. Snahou by mělo být přivést partnera k realistickému náhledu na danou situaci a nastartovat konstruktivní komunikaci, která povede k řešení.