20. 10. 2014   PhDr. Vojtěch Bednář

Před nedávnem jsme zde ukázali stručný přehled některých profesí, jejichž úkolem je pomáhat firmám a manažerům. Vysvětlili jsme si, co dělá kouč, jak se liší od trenéra nebo od konzultanta, a co můžeme očekávat od člověka, který se tváří ezotericky. Jak si ale mezi onou záplavou odborníků vybrat? Na tuto otázku se pokusíme odpovědět dnes.

Pokud si kladete otázku, zda využít služeb některého z firemních odborníků, kteří zde byli vyjmenováno posledně, pak především potřebujete vědět, k čemu přesně vám může být užitečný. Hledáte smysl? Pak možná využijete kouče. Potřebujete odpovědi na otázky? Je zde pro vás konzultant. Chcete ovládnout nové dovednosti? Potřebujete trenéra. A tak dále. Řada firem podléhá snaze o „integrovaná řešení“ od dodavatelů, kteří slibují vše, což někdy funguje, ale ne vždy je to nejkvalitnější, ani finančně nejdostupnější možnost. Na trhu je mnoho různých odborníků, a řekněme to otevřeně, řada z nich nestojí za nic. Jak poznat, který je seriózní?

Začněme tím, co většinu manažerů a podnikatelů napadne jako první. Skvělý kouč, trenér, konzultant musí mít skvělé reference. Je, a současně není to pravda. Například v našem oboru je obtížné některé reference uvádět, protože málokterá firma chce být otevřeně spojována s poradci, kteří řeší problémy vedení a vztahů v práci. Na druhé straně třeba trenéři a lektoři, kteří se podíleli na rozvoji firem v rámci vzdělávacích projektů často, jako reference uvádějí i společnosti, kam byli vysláni bez vlastní zásluhy, a které si je osobně aktivně nevybrali. Je to asi, jako když si doma na zeď přibijete turistickou známku z místa, kterým jste jen projeli. Reference samozřejmě mají vypovídací hodnotu, ale hlavně v případě koučů je nutné je osobně ověřit, a to více než jednu. Jinak byste se mohli potázat s velmi zlou.

 Kvalitní odborník by měl působit důvěryhodně. Slibuje vám, že po absolvování jeho programu budete schopni vyřešit jakýkoli psychický problém (opsáno z jedné nabídky na internetu)? Pak je to čistokrevný podvodník. Není schopen jasně definovat přínosy, které pro vás bude jeho práce mít? Pak to není seriózní odborník. Slibuje vám okamžité zlepšení vaší výkonnosti v řádu desítek procent? Mějte se na pozoru. Základním poznávacím znakem důvěryhodnosti je přiměřenost, a tak pokud je nabídka jakýmkoli způsobem vychýlena, od nejasného mlžení o benefitech, po přísliby bombastických a rychlých výsledků s minimem vlastní snahy, je to nabídka podezřelá.

 

Důvěryhodnost a reference ale nejsou vše. Řada manažerů a hlavně menších podnikatelů je do služeb podpůrných odborníků schopna investovat pouze omezený rozpočet, a tak se také táže po ceně. Zcela narovinu, kvalitní odborník není laciná záležitost. Den práce konzultanta se úplně běžně pohybuje okolo dvaceti tisíc korun, opravdu kvalitní koučové mohou žádat až trojnásobek, ale mnozí šarlatáni také a dokonce existují i organizace, které se tváří velmi luxusně, ale přitom jsou spojeny s nebezpečnými sektami; právě jím platí velkou část svých přemrštěných cen. Obecně platí, že za kvalitního odborníka je potřeba zaplatit, ale není nic, co by omlouvalo netransparentní a nejasný nákladový model. Jinak řešeno, konkrétní představu o celkových nákladech na jeho služby musíte mít ještě předtím, než na ně přistoupíte. Výmluvy, že „je to složité“ anebo „je to individuální“ ukazují jednoznačně na to, že u daného odborníka je i něco podezřelého.

 

Průvodním znakem každého podnikání, a samozřejmě i těch podpůrných je administrativa. Protože zde neexistuje norma, popíši, jak pracujeme my, poradci portálu Firemní sociolog. Komunikace s každým klientem, se kterým strávíme, byť i jediný poradenský den začíná přesným vyjasněním si jeho obsahu, tématu a dispozic, a to písemnou formou (nejčastěji po e-mailu). Již v této fázi se snažíme získat maximum informací, abychom ušetřili čas klienta i jeho peníze v průběhu samotného poradenského setkání. Každou přijatou informaci a každý dokument potvrzujeme, je-li to politikou klienta, pak uzavíráme dohodu o mlčenlivosti (striktní ochrana klientských dat je samozřejmost vždy). Po skončení dne od nás klient obdrží poradenskou zprávu se shrnutím, s hlavními body obsahu, s doporučeními, a také s návrhem dalšího postupu. Teprve její odsouhlasení je pro nás podnětem k zaevidování do výkazu práce (u stálých poradenských vztahů), anebo k fakturaci (u nárazových klientů).

Možná to vypadá jako zbytečná administrativa, ale zbytečná není, protože umožňuje kdykoli se orientovat v tom, co jsme pro vás udělali, kolik to stálo, a co bude dál. Je zde pro bezpečnost klienta, pro udržení kontroly nad jeho náklady a samozřejmě pro zajištění plynulé a spolehlivé práce profesionála na druhé straně. Říká váš kouč, že papírování je zbytečné, a že faktury ze zásady nevydává? Pak je někde problém. Vadí mu, když si děláte průběžné poznámky? Pak je to větší problém? Není konzultant ochoten vám poskytnout poradenskou zprávu? Do stoupy s ním.

 

Netvrdím, že existuje univerzální návod, jak poznat kvalitního odborníka. V předchozích řádcích jsem se pokusil spíše vyjmenovat některé faktory, které vám k tomu pomohou. Samozřejmě, že žádný z nich sám o sobě kvalitu nezaručuje, a dokonce, ani kdyby se sešly všechny, není jisté, že daná osoba své práci doopravdy rozumí, a hlavně, že je vám schopna pomoci. Přesto je fajn se dle nich řídit, nebo aspoň orientovat. Velmi vám pomohou.

Přihlásit odběr na LinkedIn

PhDr. Vojtěch Bednář

PhDr. Vojtěch Bednář

Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Pracuji s manažery a vedoucími pracovníky na všech úrovních a pomáhám jim pracovat s lidmi. Efektivně, smysluplně a přátelsky.

více o autorovi
články autora

Mgr. Petr Hlušička

Mgr. Petr Hlušička

Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

více o autorovi
články autora

PhDr. Jan Drahoňovský

PhDr. Jan Drahoňovský

Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

více o autorovi
články autora

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Jako advokát s výlučnou specializací na pracovní právo jsem s našimi klienty absolvoval nespočetně kontrol ze strany inspekce práce, stejně tak jako mám za sebou nepřeberná jednání s odborovými organizacemi a soudní řízení týkající se pracovního práva (pracovní úrazy, nemoci z povolání, odstupné, neplatné výpovědi a okamžitá zrušení, spory z kolektivních smluv, diskriminace, náhrada škody aj.).

více o autorovi
články autora


© 2024 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520