10. 11. 2014 Mgr. Petr Hlušička
V závěrečném článku o manažerských dovednostech se dozvíte o zbývajících oblastech, které jsou zásadní u vedoucích pozic. A ke zmínce také přijdou nejčastější manažerské chyby.
Plánování, řešení problémů a rozhodování
Většina manažerů se v těchto oblastech cítí jistě a sebevědomě, a to velmi často oprávněně, protože většina z nich se rekrutuje z řad kvalifikovaných odborníků, kteří byli povýšeni mimo jiné z důvodů jejich znalostí a analytických schopností.
Často bohužel právě kvůli jejich jistotě v této problematice dochází k tomu, že velkou míru svých aktivit soustředí právě do těchto oblastí. Může docházet i k tomu, že se snaží dále v těchto oblastech sebezdokonalovat. A to na úkor ostatních dovedností, v kterých mají skutečné slabiny.
Věnujte svým vedoucím pracovníkům pozornost, zda se právě zbytečně nesoustředí na dovednosti, v kterých excelují a opomíjejí zlepšovat své nedostatky a slabiny. Toto je přirozená tendence, kvůli které především „junior“ manažeři potřebují zpětnou vazbu a impuls zvenčí.
Přesto, pokud budete potřebovat tyto dovednosti rozvíjet, tak několik doporučení můžete nalézt zde na Firemním Sociologovi.
http://www.firemni-sociolog.cz/clanky/229-jak-zkrotit-cas-cast-i-co-muzeme-delat-se-svym-casem
http://www.firemni-sociolog.cz/clanky/128-kreativni-reseni-problemu
http://www.firemni-sociolog.cz/clanky/187-klicova-rozhodnuti
Časté manažerské chyby
Existuje celá řada společných chyb, kterých se manažeři často a zbytečně dopouštějí. Uveďme si ti nejběžnější:
Nedostatečná komunikace
- Včasné a přesné předávání informací podřízeným vám zajišťuje, že budou úkoly vyřešeny rychle a správně. V případě, že si ještě ověříte, že si navzájem rozumíte, tak neuděláte chybu.
- Konzultujte pravidelně se svým nadřízeným.
- Za svým nadřízeným přicházejte v okamžiku, kdy již máte problém promyšlený a máte varianty jeho řešení.
Krátkodobá vs. trvalá řešení
- Nesnažte se dělat provizorní opravy následků, snažte se hledat samotné příčiny a snažte se řešit je. Hledejte dlouhodobá východiska a systémová řešení.
Nedostatečné delegování
- Při nástupu na vedoucí pozici má většina vedoucích tendenci mít kontrolu nad vším a většinu situací řeší sama. To není nejefektivnější využití času, naopak dochází k plýtvání potenciálu podřízených. Naučte se důvěřovat svým zaměstnancům, vhodným delegováním můžete znásobit množství a kvalitu odvedené práce.
Opomenutí stanovení cílů
- V okamžiku, kdy podřízení neobdrží žádné zadání a nedojde ke stanovení cílů a výhledů do budoucna, tak jejich efektivita zůstane na bodu mrazu. Naopak nastavením dosažitelných cílů můžete usnadnit jednotlivým zaměstnancům dosahovat cílů, ale zároveň je i motivovat.
Pochvala
- Jedná se o klíčovou oblast, která je nejjednodušší a nejúčinnější, pokud se budeme bavit o motivaci zaměstnanců. Novým vedoucím pracovníkům to dává možnost navázat úzký kontakt se svými podřízenými a předávat jim zpětnou vazbu.
Poznáváte některé z těchto chyb u sebe nebo ve svém okolí?
Důležité je rozvíjet a zlepšovat své manažerské schopnosti průběžně, tak jak se bude vyvíjet vaše kariéra a jak si budete stanovovat své manažerské výzvy. Nesmíte zapomínat, že je třeba rozvíjet nejen své technické a odborné dovednosti, ale i své manažerské schopnosti. Díky pochopení této rovnováhy se můžete stát velmi efektivním manažerem.