25. 4. 2016 PhDr. Vojtěch Bednář
Dost možná jste také, jako mnoho dalších, denně bombardováni nabídkami manažerských poradců, konzultantů a koučů, kteří vám chtějí pomoci s firemní kulturou. Co by měl umět poradce, který nám skutečně stojí za spolupráci?
Poradce, odborník na vedení a na firemní prostředí a kulturu může být dnes prakticky kdokoli. Ne každý, kdo se tak označuje je ale skutečně schopen vám pomoci, na druhé straně jen proto, že někdo nemá to či ono ocenění ještě neznamená, že je zde důvod jej zavrhnout. Z našeho pohledu, poradců Firemního sociologa, by kvalitní konzultant měl umět toto:
I když nad ním někteří ohrnují nos, základem je a vždy bude vzdělání. Poradce je zodpovědná profese, a pokud jde o management a práci s prostředím ve firmě, je znalost psychologie a sociálních vztahů ve firmě základem čehokoli dalšího. Čtení populárně naučných serverů nestačí, je potřeba více.
Poradce by měl mít zkušenosti, a to pokud možno nejenom z firem oborově podobných té vaší. Práce konzultanta je z velké části „nasáváním“ informací z prostředí, kde se vyskytuje. Pozitivní inspirace může přijít z překvapivých míst, a člověk, který strávil dvacet pět, jakkoli úspěšných let, na jediné pozici vám je nepřinese.
Spolupráce s poradcem v žádném případě není o tom, že klient poslouchá příval cizí řeči a rad a ty pak poctivě plní, a už vůbec ne o tom, že poradce řeší problém za něj. Je to oboustranný dialog, kdy obě strany musí velkou část času naslouchat. Pokud konzultant nenaslouchá, anebo „nejlépe ví, jak na to“, je s ním něco v nepořádku.
Ani ten nejlepší konzultant vám také nepomůže, pokud si jednoduše nerozumíte. Ne každý je sympatický každému, ale pokud máte pocit, že váš poradce je člověk výrazně jiné nátury než vy sami, pak je dost možné, že nepomůže ani vaší firmě. To neznamená, že byste s ním měli být osobními přáteli, ale naše zkušenosti ukazují, že minimum sympatií je nezbytné.
Přejeme vám jen tu nejlepší volbu poradců. Pokud zvolíte nás, budeme rádi.