9. 1. 2017 Mgr. Petr Hlušička
Vedení a konflikty jsou od sebe neoddělitelné věci, při kontaktu lidí dochází k vypjatým situacím a je nutno je umět zvládat a řešit. Zde vám nabídneme několik tipů, jak je zvládat konstruktivně a jak se vyhnout zbytečným komplikacím.
Prvním zásadou je si uvědomit, že není důvod se konfliktů obávat, že se jedná o přirozenou součást vztahů mezi lidmi. A je pouze na nás, jakým způsobem s nimi budeme pracovat. Důležité je přistupovat k nim s rozvahou a řešit je konstruktivně, protože většina z nás v nich nechce setrvávat.
Emoce
Snažte se uklidnit situaci a oprostit se od emocí, které nám nepomohou v řešení. Řešení konfliktní situace se nachází v její příčině a ne v emocích, které vyvolává. Vaším cílem je najít původní problém, který je příčinou a spouštěčem.
-
Udržte si racionální sebekontrolu a nadhled nad situací.
-
Nekřičte a nezvyšujte hlas.
-
Při komunikaci oceňte něco pozitivního na přístupu druhé strany.
-
Buďte schopni zhodnotit sebekriticky i vlastní jednání.
Komunikace
V případě, že se vám podaří zasednout ke společnému stolu, tak je užitečné dodržovat následující zásady:
-
Vyjasněte si, že vaším společným cílem je nalézt řešení.
-
Každá strana má právo vyjádřit svůj názor a pohled na situaci.
-
Respektujte názor druhé strany, i když je odlišný. Naslouchejte, jak situaci vnímá.
-
Nehodnotíme a nekritizujeme protistranu.
-
Cílem není výhra, ale nalezení kompromisu.
Přistupujte ke konfliktům jako k situacím, které potřebují řešení. Nevytvářejte z nich prostor pro hádku či spor. Přiveďte zúčastněné k pracovnímu stolu, kde se budete společně snažit najít východisko a řešení příčin, které vás do daného bodu přivedli.
Ke konfliktům vždy přistupujte aktivně, nezavírejte před nimi oči. Naučte se o nich otevřeně komunikovat a diskutovat.
Pokud vás téma zajímá, napsali jsme o něm celou knihu, o které si můžete přečíst zde.
Pokud vás trápí konflikty podřízených či s podřízenými, s mnoha z nich jsme schopni pomoci naším odborným poradenstvím.