22. 2. 2021 Mgr. Petr Hlušička
Home office bylo vždy vnímáno jako určitý benefit, který byl brán jako nadstandardní a občasný. Současná situace nám ho poskytla v širší míře, než bychom si nyní přáli, a to včetně jeho negativních doprovodných jevů. Ať na straně zaměstnanců nebo jejich nadřízených.
Home Office sám klade poměrně vysoké nároky na osobní i odbornou vyzrálost. A to jak z pohledu vlastní sebedisciplíny, schopností time managementu, organizace práce, ale i dovedností ve využití on-line nástrojů.
Do zátěže se dostáváme i díky naší přirozené potřebě po komunikaci a interakci. Tím není na mysli pouze její osobní a neformální rovina, ale také v pracovním kontextu. Především adekvátní výměna názorů, vyjasnění si cílů nebo podávání zpětné vazby.
Toto jsou jedny z klíčových oblastí, které dlouhodobou odlukou od samotného pracoviště, kolegů a nadřízeného velmi často trpí a mohou zanechávat dlouhodobé následky. Dopady jsou samozřejmě patrné i na vzájemných vazbách a vztazích vůči týmu a organizaci.
Do toho samozřejmě vstupuje stres spojený s celkovou nepřehledností, se situací doma, s dětmi a dalšími faktory. To jsou pochopitelně propojené nádoby, které mají zásadní vliv na naše celkové fungování. S tímto si musíme umět poradit, odreagovat napětí a snažit se danou situaci zvládat. Ne vždy je to snadné a někdy se to může zdát i nad naše možnosti.
V tomto kontextu nesmíme zapomínat, že jednou z důležitých úloh vedoucího pracovníka je zodpovědnost za své podřízené. Jak z pohledu řízení a organizace práce, tak jejich podpory a rozvoje. To se ale mírně řečeno ztrácí společně s možnostmi komunikace, která je často omezena na telefonní, e-mailovou nebo on-line komunikaci.
V těchto podmínkách častěji dochází k nedorozumění, špatnému pochopení cílů, a především narušení kooperace mezi jednotlivými členy týmu. Ztrácí se nám vzájemné vazby a určitá sounáležitost. Je rolí vedoucího, aby toto vnímal a vedl v patrnosti. Je důležité realizovat kroky, které mohou snížit množství těchto jevů a zároveň i mírnit zátěž z home office.
Vyhraďte si prostor na osobní rozhovor
S ohledem na ztížené možnosti vzájemné komunikace je zásadní vyhradit si čas a prostor na pravidelné individuální rozhovory s podřízenými. Vždy samozřejmě vycházíme z reálných možností, které se odvíjí minimálně od velikosti našeho týmu. Tyto individuální meetingy nám poskytnou nejen prostor k vyjasnění si cílů, předání vzájemné zpětné vazby, ale také posílení osobních vazeb a určité odreagování.
Pokud jsem schopen si jako vedoucí najít čas na své podřízené, pobavit se s nimi jak pracovně, tak neformálně, tak jim dávám jasný signál toho, že jsou pro mě oni i jejich práce důležitá.
Realizujte ne/formální on-line týmové schůzky
Pro podpoření vzájemných vazeb a interakce mezi jednotlivými členy týmu není na škodu realizovat pravidelná on-line setkání na fázi dobrovolnosti. Nemělo by se jednat úplně o volnou zábavu, ale spíše o setkání, která budou sledovat určitý cíl nebo zadání, které není úplně zásadní. Neměla by mít moc dlouhá, aby nebyla vnímána jako zatěžující a jejich průběh by měl mít spíše volnou formu, která uvolní napětí a podpoří i neformální komunikaci.
Toto jsou příklady z praxe, které se nám a našim klientům osvědčili. Může jich být samozřejmě celá řada, vždy záleží na konkrétním týmu, podmínkách a celkovém nastavení. Jaký postup jste zvolili u vás a co zafungovalo?