8. 11. 2021 Mgr. Petr Hlušička
Empatie je jedním z klíčových faktorů, když přijde na pořad dne řešení konfliktů, zvládání náročných situací, ale také obyčejné vedení týmu. Je to velmi často neuvědomovaný nebo nevyřčený aspekt, který ale zásadním způsobem ovlivňuje nejen naši úspěšnost, ale také spokojenost.
Společnosti se snaží hledat nové nebo rozvíjet stávající manažery, takovým způsobem, aby podpořili svůj další růst, ale také schopnost zvládat náročná období. Často se soustředí na jejich vzdělání, zkušenosti, a i osobní přístup. Málokdy si ale uvědomují, že jeden z klíčových faktorů je méně uchopitelný nebo očekávatelný. Je jím právě empatie, která nám pomáhá chápat a rozumět potřebám druhých.
Naše schopnost být zaměřen na druhého člověka je jedním ze zásadních aspektů, které ovlivňují nejen úspěšnost manažera, ale v případě vzájemné empatie v týmu i úspěšnost a spokojenost jeho jednotlivých členů. Umět se vcítit a navazovat kontakt s druhými je pro náš život zásadní, a to jak v osobním, tak v profesním životě. Projevování empatie na pracovišti celkově zlepšuje mezilidské vztahy a vede k efektivnější komunikaci a pozitivním výsledkům, a to jak v pracovním, tak i osobním životě.
Dopady a vliv empatie na pracovišti je patrný i v rámci jasných faktů. Podle zahraničních studií je příčinou odchodu zaměstnanců zhruba v jedné třetině nedostatečná empatie na pracovišti. A podle průzkumů přes 87 % generálních ředitelů uvádí, že empatie zlepšuje finanční výsledky společnosti a vede k vyšší produktivitě a motivaci zaměstnanců.
Tyto fakta a samotný význam empatie začíná být o to důležitější v období, kdy jsme nuceni na našich pracovištích omezovat sociální interakci a přímou komunikaci. Již v současné chvíli si můžeme všímat poklesu v motivaci, výkonnosti i propadu sociálních dovedností u zaměstnanců.
Aktuálním tématem se začíná stávat podpora mezilidských vztahů a kooperace mezi podřízenými natolik, aby nedocházelo k těmto dopadům.