24. 3. 2025   Mgr. Petr Hlušička

Svět práce se neustále vyvíjí a letošní rok není výjimkou. Technologický pokrok, změny v očekávání zaměstnanců a dynamické tržní prostředí nutí personalisty i manažery přizpůsobovat své strategie. Jaké trendy budou v HR dominovat a jak se na ně mohou firmy připravit? Pojďme se podívat na klíčové faktory, které ovlivní nábor, rozvoj zaměstnanců i pracovní kulturu.

Důraz na dovednosti místo titulů

Firmy čím dál častěji upřednostňují praktické dovednosti před formálním vzděláním. Tento trend přispívá k rozšíření talentového trhu a zvyšuje udržitelnost pracovní síly.

Neustálé vzdělávání a adaptabilita

Dynamika pracovního trhu vyžaduje, aby zaměstnanci neustále rozvíjeli své dovednosti. Firmy investují do upskillingu a reskillingu, aby zajistily, že jejich pracovní síla bude konkurenceschopná. Školení zaměřená na digitální dovednosti, umělou inteligenci a nové technologie budou v roce 2025 klíčová.

Analytika v HR – data jako nástroj pro rozhodování

HR se stále více opírá o analýzu dat, která pomáhá predikovat trendy, identifikovat klíčové zaměstnance a optimalizovat pracovní procesy. Lidské zdroje mají větší prostor stát se více strategickým partnerem managementu než pouze administrativní funkcí.

Růst významu firemní kultury a etiky

Rovnováha mezi prací a osobním životem, mezilidské vztahy na pracovišti a firemní kultura – to vše hraje stále větší roli. Zaměstnanci hledají společnosti, které jim poskytují bezpečné pracovní prostředí a bezpečný prostor pro další rozvoj. Firmy proto začínají implementovat strategie zaměřené na podporu slušné komunikace a zdravé firemní kultury.

Finanční zdraví zaměstnanců

Firmy si uvědomují, že finanční stabilita zaměstnanců ovlivňuje jejich výkonnost a psychickou pohodu. Mnoho firem začíná nabízet zaměstnancům programy finančního vzdělávání, které pomáhají s plánováním úspor, investic nebo důchodu. Tento benefit se stává stále populárnějším, protože finanční jistota zaměstnanců má přímý dopad na jejich dlouhodobou stabilitu a jejich osobní i profesní růst.

Umělá inteligence a automatizace v HR

Umělá inteligence se stává běžnou součástí HR procesů. AI pomáhá při tvorbě nabídky práce, analýze životopisů a personalizaci vzdělávacích programů. Automatizace procesů, analýza životopisů je již realitou. V tomto ohledu můžeme očekávat, že AI bude hrát ještě větší roli v náboru, školení i řízení výkonnosti zaměstnanců. 


Tip: Zaměstnanecký asistenční program (ZAP), je benefit který zaměstnancům poskytuje odborné psychologické, právní a finanční poradenství a pomáhá jim tak zvládat náročné životní situace. Firmám to díky snížení absence a fluktuace generuje významné úspory v řádu několikanásobku vynaložených prostředků.Využijte Zaměstnanecký Asistenční Program.


 Jak se tedy připravit na budoucnost HR?

Pro další konkurenceschopnost musí mít na paměti několik bodů:

  • Přehodnotit své náborové strategie a více se zaměřit na dovednosti než formální vzdělání.
  • Investovat do vzdělávání a rozvoje zaměstnanců, zejména v oblasti digitálních dovedností.
  • Využívat analytická data k efektivnímu řízení lidských zdrojů.
  • Podporovat pozitivní firemní kulturu, transparentní komunikaci a psychickou pohodu zaměstnanců.
  • Nabízet benefity a vzdělávání, které pomohou zaměstnancům v oblasti osobních financí.
  • Implementovat AI do HR procesů pro vyšší efektivitu a zlepšení uživatelské zkušenosti.

HR oddělení se v nadcházející době může stát ještě důležitějším strategickým partnerem pro firmy. Především ale pro ty, které budou schopny pružně reagovat na nové výzvy a implementovat inovace, získají konkurenční výhodu a udrží si ty nejlepší talenty.

Přihlásit odběr na LinkedIn

PhDr. Vojtěch Bednář

PhDr. Vojtěch Bednář

Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Pracuji s manažery a vedoucími pracovníky na všech úrovních a pomáhám jim pracovat s lidmi. Efektivně, smysluplně a přátelsky.

více o autorovi
články autora

Mgr. Petr Hlušička

Mgr. Petr Hlušička

Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

více o autorovi
články autora

PhDr. Jan Drahoňovský

PhDr. Jan Drahoňovský

Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

více o autorovi
články autora

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Jako advokát s výlučnou specializací na pracovní právo jsem s našimi klienty absolvoval nespočetně kontrol ze strany inspekce práce, stejně tak jako mám za sebou nepřeberná jednání s odborovými organizacemi a soudní řízení týkající se pracovního práva (pracovní úrazy, nemoci z povolání, odstupné, neplatné výpovědi a okamžitá zrušení, spory z kolektivních smluv, diskriminace, náhrada škody aj.).

více o autorovi
články autora


© 2025 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520

Today 272

Yesterday 225

Week 272

Month 11547

All 71538

Currently are 68 guests and no members online

Kubik-Rubik Joomla! Extensions