1. 3. 2021 PhDr. Vojtěch Bednář
Česká vláda přikročila k poměrně razantním krokům proti šíření koronavirové nákazy. I když firmy zatím zůstávají v provozu, lidé jsou vyděšení a stresovaní. Co můžeme udělat, abychom v této situaci své zaměstnance podpořili?
Občané České republiky stráví nejméně následující tři týdny doma; jednou z mála výjimek je práce. Mnoho lidí je nyní stresováno, přetíženo, demotivováno a jejich ochota respektovat autority je z důvodů, které na našem webu nerozebíráme, na rekordně nízké úrovni.
Co mohou zaměstnavatelé; a jejich manažeři, udělat proto, aby podpořili své zaměstnance za časů „lockdownu“?
- Linioví manažeři jsou základ
Motivace a stabilita našich zaměstnanců leží na bedrech managementu a specificky liniových vedoucích; mistrů, vedoucích oddělení nebo týmů. Tito lidé by měli se svými zaměstnanci trávit čas, ať už reálně či virtuálně v režimu home office. Podřízeným by měli ukazovat a připomínat, že management firmy přes nesnadnou situaci, které čelíme, vede společnost v rámci jasně dané vize a směřování. Současně je důležité ukazovat, že tato vize je, pokud možno, stálá a stabilní, a to přes vnější okolnosti.
- Snažme se vycházet vstříc
Je velmi pravděpodobné, že omezení povedou k tomu, že část našich zaměstnanců nebude moci vykonávat svou práci tak jako dříve. I když se vládní opatření bezprostředně nedotkla průmyslových společností, výrazně zasahují do života jednotlivců a jejich rodin. Pokud tedy v důsledku „lockdownu“ část našich zaměstnanců nebude moci pracovat tak, jak jsme zvyklí a jak potřebujeme, neměli bychom vůči nim být represivní, ale měli bychom se snažit, je-li to možné, vycházet vstříc. Řada manažerů se v nedávné minulosti dopustila té chyby, že pokud problémy dopadly na jednotlivé lidi, vycházeli jim vstříc, ale pokud se problém týká většího počtu zaměstnanců, začali vůči nim vystupovat negativně a nutit je pracovat. V současnosti jsou ale lidé vystaveni výraznému externímu tlaku a, pokud na ně začneme tlačit z manažerské pozice, mohou přestat pracovat.
- Neobcházet pravidla
Prioritou každého managementu je udržet svou firmu v provozu přes náročné a negativní okolnosti. Současně bychom ale neměli obcházet nebo ignorovat pravidla nastavená státem. Pokud jsou naši zaměstnanci nemocní, měli by zůstat doma. Pokud se s nemocnými setkali, měli by do karantény. Bude-li zavedeno testování na pracovišti, musíme je dodržovat, a to velmi striktně. Nejde přitom pouze o náš pracovní výkon a o zdraví našich zaměstnanců, ale také o jejich důvěru a ochotu nás respektovat. Snahy o maskování nemocnosti, vyhýbání se karanténním opatřením a podobně jsou v tomto ohledu výrazně kontraproduktivní.
- Věcná podpora pomůže a potěší
Jeden z nejsnazších a nejlacinějších způsobů, jak podpořit zaměstnance v současné situaci je nabídnout jim věcnou podporu: ochranné pomůcky i pro osobní život, respirátory, nebo třeba možnost nákupu domů. Cokoli, co naše zaměstnance podpoří a usnadní jim život, také výrazně zvýší jejich loajalitu vůči zaměstnavateli a vůči managementu, což je přesně to, co v nesnadné situaci potřebujeme.
- Motivujte do budoucna
Po našich zaměstnancích potřebujeme a žádáme, aby byli loajální a aktivní, aby dodržovali vše, co se od nich očekává a podporovali nás. Abychom toho dosáhli, potřebujeme jim dát cíl a ideálně motivaci do budoucna. Jak na to? Dobrou cestou může být, pokud našim zaměstnancům přislíbíme odměnu či benefit, až se situace normalizuje; samozřejmě pouze za předpokladu, že budou dodržovat všechny zásady a omezení. Tuto motivaci bychom jim měli připomínat a opakovat.
Současná doba není snadná, ale musíme ji zvládnout. Zaměstnavatelé jsou při zvládání epidemie klíčovým hráčem. Pokud si zachováme zdravý rozum, optimismus a přiměřenou racionalitu, vyjdeme z této krize vítězní a posíleni.
Hledáte cestu, jak v současné době optimálně podpořit vaše zaměstnance? Firemní sociolog je vám k dispozici; kontaktujte nás.