2. 12. 2024   PhDr. Vojtěch Bednář

Situace, kdy je jeden z vašich zaměstnanců aktivní na sociálních sítích a to tak, že má tisíce sledujících a vystupování mu vydělává není tak vzácná, jak se může zdát. Jak nastavit vztahy s takovým člověkem?

Když jsme zde před lety psali o tom, co dělat, když je jeden z našich zaměstnanců „celebritou“ o kterou se zajímají média a bulvár, bylo to dávno před začátkem rozmachu sociálních sítí jako média a místa kde mnoho lidí tráví hodně času. Dnes žijeme v době „amatérských hvězd“, kdy se celebritou může stát kdokoli s mobilním telefonem a dostatečně prořízlými ústy. V praxi je tak možné a svým způsobem i běžné, že se z některého z vašich zaměstnanců stane „influencer“. Tedy člověk, na kterého se dívají desetitisíce. Jak s ním pak ale vyjít v práci?


Poznámka: Kdo je to „influencer“? Jednotná definice neexistuje, ale v principu se jedná o člověka, který vytváří obsah na sociální sítě a tím získává pozornost sledujících. Těm potom může nabízet výrobky nebo produkty. Ne tak, že by je přímo prodával, ale tím, že je sám používá. Častou praxí je, že ve svých příspěvcích nabízí speciální „slevové kódy“. Ne všichni influenceři jsou ale komerčně orientovaní, mnoho jich sdílí osvětu, politické názory, nebo pracuje prostě pro zábavu.


Co dělat, když se takovým influencerem stane někdo z našich zaměstnanců? Je potřeba si položit dvě důležité otázky a odpovědět podle nich. První otázkou je: ovlivňuje aktivita influencera nějak jeho pracovní výkon? A druhá otázka zní Mluví influencer ve svých produktech o své práci?

Nejlepší možnou odpovědí pro vás jako zaměstnavatele je 2x ne. Zaměstnanec pracuje standardně, s jeho výkony i morálkou je spokojenost, obsahy se netýkají práce. To jsou typicky třeba sportovní influenceři. To nejlepší, co můžete udělat je si jich „nevšímat“ anebo, když je jejich činnost bohulibá, jim nabídnout svou podporu. Výměnou za veřejné poděkování a za sdělení toho, co byste rádi řekli veřejnosti. Je vyzkoušené, že taková zmínka dobře funguje třeba tehdy, když sháníme a nemůžeme sehnat nové zaměstnance, nebo když potřebujeme ukázat mateřské společnosti, že podporujeme sport.

Trochu jiná je situace, když obsah toho, co náš „influ“ říká sice neznamená problémy z pohledu naší činnosti, ale čas, který tomu věnuje a energie, kterou vkládá mají vliv na jeho výkonnost. Obecně platí, že nám je jedno, co si náš zaměstnanec dělá ve svém volném čase, ale v práci prostě musí fungovat. Unavený člověk, nebo dokonce člověk, který se místo práce dívá většinu času do telefonu je nejenom neproduktivní, ale může být i nebezpečný. V takovém případě doporučujeme, aby s našim zaměstnancem jeho chování probral buď přímý nadřízený, nebo personalista. V průběhu jednání mu jasně řekneme, že víme, co dělá, ale že mu do toho nemůžeme a nechceme mluvit. Nicméně že je nezbytné, aby jeho mimopracovní aktivity neměly vliv na pracovní činnost.  Pokud možno se vyhýbáme tomu, abychom zaměstnanci naznačovali, co má dělat, nebo že by měl s veřejnou činností přestat.

Jinak je to v opačném případě, a sice, kdy to, o čem mluví nebo natáčí má přímý vztah s jeho prací.  I zde je široký prostor k tomu, abychom ho využili třeba pro náš marketing, osvětu, ale je třeba si uvědomit, že kromě reputačních problémů hrozí také riziko úniku interních informací, vyzrazení tajemství konkurenci, nebo třeba nežádoucí přelití vnitřních problémů do veřejného prostoru.

Abychom tomu zabránili, je potřeba si s influencerem nastavit jasná pravidla a mantinely a sledovat jeho výstupy. Častá praxe ředitelů některých firem, kteří se své aktivní zaměstnance snaží „vyřešit“ tím, že jim činnost zakazují podle našeho názoru není produktivní. Opačný postup, kdy si jich „nevšímáme“ je pak vyloženě nebezpečný.

S influencerem, který mluví o práci bychom měli mluvit my a to pravidelně. Osvědčenou cestou je, když s ním hovoříme o tom, co říkal, nabízíme mu informace, diskutujeme s ním témata. Není dobrá cesta, abychom chtěli vidět dopředu vše, co zveřejní a co souvisí s prací, ale v okamžiku, kdy dojde k incidentu a je zveřejněna informace, která je vyhrazená nebo tajná bychom měli zasáhnout.

Pokud influencer pracuje na pozici, ve které má přístup k interním informacím, je zcela na místě po něm požadovat, aby se ve svých obsazích pracovních témat zcela zdržel.

Řešíte-li podobnou situaci, obraťte se na nás. Rádi vám pomůžeme nastavit taková pravidla, ve kterých vše bude fungovat ke spokojenosti a k prospěchu všech zúčastněných.

Přihlásit odběr na LinkedIn

PhDr. Vojtěch Bednář

PhDr. Vojtěch Bednář

Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Pracuji s manažery a vedoucími pracovníky na všech úrovních a pomáhám jim pracovat s lidmi. Efektivně, smysluplně a přátelsky.

více o autorovi
články autora

Mgr. Petr Hlušička

Mgr. Petr Hlušička

Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

více o autorovi
články autora

PhDr. Jan Drahoňovský

PhDr. Jan Drahoňovský

Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

více o autorovi
články autora

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Jako advokát s výlučnou specializací na pracovní právo jsem s našimi klienty absolvoval nespočetně kontrol ze strany inspekce práce, stejně tak jako mám za sebou nepřeberná jednání s odborovými organizacemi a soudní řízení týkající se pracovního práva (pracovní úrazy, nemoci z povolání, odstupné, neplatné výpovědi a okamžitá zrušení, spory z kolektivních smluv, diskriminace, náhrada škody aj.).

více o autorovi
články autora


© 2024 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520

Today 152

Yesterday 227

Week 1782

Month 6633

All 37353

Currently are 82 guests and no members online

Kubik-Rubik Joomla! Extensions