3. 2. 2025   PhDr. Vojtěch Bednář

Komunikace a prosazování organizačních změn v prostředí uměleckých pracovišť je velice náročnou disciplínou nejen pro jejich vedení, ale často i zřizovatele. Jak na to a na co dát pozor?

Pokud jste se někdy manažersky setkali s týmem či kolektivem umělců, ale také některých kreativních profesí, možná jste si všimli, že práce s nimi má oproti „obyčejným“ zaměstnancům celou řadu specifik. Jsou různá, ale asi by se dala shrnout tak, že nemůžeme očekávat, že budou „prostě poslouchat“ naše příkazy.

Pokud se organizace nachází v režimu běžného provozu, mívají tito zaměstnanci tendenci vnímat management (často zcela oprávněně) jako svým způsobem organizační službu, která má na starost zajišťovat vše potřebné pro jejich práci a pokud vyžaduje součinnost, je to proto, že jde o zajištění právě těchto podmínek. Dokud se jim „nemluví“ do práce nebo do života, spolupracují. Problém nastává v okamžiku, kdy je potřeba připravit a realizovat zásadnější změnu. Není přitom důležité, zda má tato změna bezprostřední dopad na jejich život a práci, důležité je, zda ji vnímají jako zásadní emocionálně. Pokud ano, čeká vás pravděpodobně velmi náročná situace, o to náročnější pro lidi, kteří ji nečekají.

Zatímco v běžných firmách narážíme při prosazování změn vesměs na implementační odpor, tj. málokdo rozporuje samotné rozhodnutí, ale pro mnoho lidí je obtížné ho prosadit do praxe, v případě umělců se velmi snadno můžeme dočkat otevřeného, často velmi agresivního odporu proti rozhodnutí jako takovému a případně proti tomu, kdo ho udělal. Strůjci, tj. managementu, zřizovateli organizace, nebo moci „nad nimi“ bývají přisuzovány vysoce negativní, někdy až démonické záměry, manažerská změna, která sama o sobě může být z pohledu vedení malá je veřejně nafukována jako zásadní, často „likvidační“ pro organizaci i pro její provoz. Argumentuje se morálkou, emocemi, často velmi přehnanými. Vytváří se dojem, že „jde o vše“, i když jde ve skutečnosti kupříkladu o stěhování z jedné budovy do jiné, nebo o formální slučování dvou organizací, které stejně zůstanou autonomní. Do ryze interní věci bývá zatahována veřejnost a co hůře, také politici. Dokonce i tehdy, když jde o čistě soukromou entitu.  Obojí pak vede ke snahám o „kompromisní“ a fakticky nekompetentní řešení.

Pokud jste v pozici managementu uměleckého nebo kreativního zařízení, měli byste o těchto potenciálních problémech vědět pokud se chystáte k jakékoli změně nebo zásadnějšímu rozhodnutí. Dokonce i takovému, které vy sami za zásadní nepovažujete, ale které může být potenciálně „vyhroceno“. Měli byste počítat s tím, že odpor se může zorganizovat velice rychle a bez předchozího varování: ještě v pátek bylo vše v pořádku a v pondělí už je před budovou demonstrace. Dále byste měli počítat s tím, že vůdcem odporu může být osoba, která jinak není lídrem a nemá žádnou formální funkci ani vliv a že odpor proti rozhodnutí, změně nebo organizačnímu posunu může propuknout i v situaci, kdy jsme byli přesvědčeni o tom, že přeci „všichni všechno vědí“ a hůře, „všichni se vším souhlasili“.

Jak postupovat v situaci, kdy jsme v pozici manažerského řízení „umělecké“ organizace?

V prvé řadě je potřeba se zaměstnanci mluvit a znát jejich potřeby a nálady. Současně musíme počítat s tím, že ani velmi dobré osobní vazby neznamenají, že nenastane něco z toho, co popisujeme výše. Při prosazování změn se velmi dobře osvědčila kombinace vstřícné, pozitivní komunikace a současně striktního udržování manažerské pozice. Na debatu, ve které začne být argumentováno morálkou bychom neměli nikdy přistupovat, ale zároveň bychom měli vědět, že silné emoce nemusí mít silný obsah a ne vše, co je řečeno je myšleno tak vážně jako o bylo řečeno.

Pokud řešíte konkrétní situaci, dejte nám vědět. Rádi vám pomůžeme.

Přihlásit odběr na LinkedIn

PhDr. Vojtěch Bednář

PhDr. Vojtěch Bednář

Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Pracuji s manažery a vedoucími pracovníky na všech úrovních a pomáhám jim pracovat s lidmi. Efektivně, smysluplně a přátelsky.

více o autorovi
články autora

Mgr. Petr Hlušička

Mgr. Petr Hlušička

Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

více o autorovi
články autora

PhDr. Jan Drahoňovský

PhDr. Jan Drahoňovský

Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

více o autorovi
články autora

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Jako advokát s výlučnou specializací na pracovní právo jsem s našimi klienty absolvoval nespočetně kontrol ze strany inspekce práce, stejně tak jako mám za sebou nepřeberná jednání s odborovými organizacemi a soudní řízení týkající se pracovního práva (pracovní úrazy, nemoci z povolání, odstupné, neplatné výpovědi a okamžitá zrušení, spory z kolektivních smluv, diskriminace, náhrada škody aj.).

více o autorovi
články autora


© 2025 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520

Today 271

Yesterday 352

Week 2301

Month 5070

All 55194

Currently are 180 guests and no members online

Kubik-Rubik Joomla! Extensions