17. 3. 2025 PhDr. Vojtěch Bednář
Na našem webu radíme manažerům, majitelům firem, vedoucím pracovníkům jak s lidmi. Jak ale říct šéfovi, že rozhodl podle našeho názoru špatně? Dnes si to ukážeme.
Při řešení personálních problémů s manažery se poradci poměrně často potkávají se situací, kdy by se problém který nastal řešil mnohem snáze, „kdybychom o něm věděli v předstihu“. Manažeři tím chtějí říct, že postrádali zpětnou vazbu svých zaměstnanců, a že kdyby ji měli, řešili by problém ještě dříve, než vůbec nastal. Když se pak ptají zaměstnanců, vypadá situace různě – někdy tak, že nadřízený udělal chybu, typicky špatně rozhodl nebo se k tomu chystal, a že na „naši snahu mu to říct nereagoval“.
I když konkrétní obsah situace se různí a různě intenzivní jsou i její následky, v základním principu je stejná. Jak říct šéfovi, že rozhodl špatně?
Především, je dost možné, že se vašeho šéfa bojíte, nebo máte pocit, že vás nebude poslouchat. V obou dvou případech je dobré mít na paměti, že následky toho, že mu o chybě neřekneme jsou vždy horší, než následky toho, že řekneme. Za druhé, v naší kultuře nikdy nefungovalo a nefunguje cokoli „naznačovat“. Věc, která není řečena jasně a narovinu není řečena.
I kdyby váš šéf byl empatický a ochotný vám naslouchat, je velmi pravděpodobné, že svou pozornost věnuje více lidem, než jen vám. To znamená, že když ho chcete upozornit na problém, potřebujete, aby se věnoval jen a pouze vám. Mluvte s ním osobně, v pracovní době, raději na začátku, než na konci. Nenechte se odmítnout! Pokud právě nemá čas nebo se vám nemůže věnovat, chtějte vědět, kdy určitě bude mít prostor a chtějte konkrétní čas.
Nepříjemná informace nesmí být nikdy podána tak, aby vyzněla jako osobní útok, ale současně se ji nikdy nesnažíme „zabalit“ aby byla přijatelnější. Důvodem je, že je to vždy na úkor srozumitelnosti. Jak tedy říct, že šéf postupoval nesprávně, ale současně neurazit? Nejlépe popište důsledky „Stalo se toto a toto, myslím si, že to bylo v důsledku tohoto a tohoto rozhodnutí“. Stejný postup platí i pro případ, že rozhodnutí ještě nebylo učiněno, a teprve se k němu schyluje „Pokud nastane taková situace, obávám se těchto a těchto důsledků“. Tj. nezmiňujeme šéfa osobně, ale jeho rozhodnutí ano a přesně.
V této (a nejen v této) situaci mluvíme vždy přímo za sebe, nikdy za druhé. Pokud chcete dodat varování váhu a skutečně mluvíte i za ostatní, pak počítejte s tím, že šéf se zeptá, za koho. Odpověď je jednoduchá a na místě: mluvím za celý tým, celou směnu, celou linku, celou kancelář, celé pracoviště. Cokoli méně znamená pouze vy osobně. To ale není naškodu, právě naopak.
Šéf by měl na vaši zpětnou vazbu zareagovat tím, že jí rozuměl a že jí bere. Pokud nebere, je to jeho vlastní zodpovědnost, ale porozumět musí. Je dobře, když stěžejní informaci 2x zopakujete. Vždy pak chtějte vědět, jak máte vy osobně (a váš tým, skupina, jednotka či směna) postupovat dál. Chtějte znát zadání práce, které zohlední to, co jste šéfovi právě řekli.
Výše uvedený postup vám bohužel nemůže zaručit to, že šéf vezme vaši zpětnou vazbu nebo varování vážně. S velkou pravděpodobností ale zajistí, že vám porozumí a další zodpovědnost je už na něm.
Řešíte další problémy, jak vyjít se šéfem? I pro vás je naše kniha, kterou si můžete koupit v současnosti jako e-book na Alze.
